Διδακτική αποτελεσματικότητα εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής: επηρεάζει το χρόνο ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών στο μάθημα;
Περίληψη
Σκοπός της έρευνας ήταν να αξιολογηθεί η διδακτική αποτελεσματικότητα Εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής (ΕΦΑ) και να διαπιστωθεί εάν το επίπεδο αποτελεσματικότητάς τους επηρεάζει το χρόνο ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/τριών στο μάθημα. Αξιολογήθηκαν, δια ζώσης, είκοσι (Ν=20) ΕΦΑ πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στη διδασκαλία δύο μαθημάτων με το πρωτόκολλο/ρουμπρίκα Αξιολόγησης της Διδακτικής Αποτελεσματικότητας ΦΑ (ΑΔΑ-ΦΑ) το οποίο είναι βασισμένο στο εργαλείο SETEQ-PE (Kyrgiridis, Derri, Emmanouilidou, Chlapoutaki, & Kioumourtzoglou, 2014). Ο χρόνος ενεργητικής συμμετοχής/χρόνος δραστηριότητας των μαθητών/τριών (σε ποσοστό) αξιολογήθηκε με το εργαλείο συστηματικής παρατήρησης «Time Management Form» (Graham, 2008). Σύμφωνα με την απόδοση των ΕΦΑ στο πρωτόκολλο ΑΔΑ-ΦΑ, δημιουργήθηκαν τρεις «ομάδες» («χαμηλής», «μέτριας», «υψηλής» απόδοσης). Εφαρμόστηκε μη παραμετρικός έλεγχος για ανεξάρτητα δείγματα (Kruskal Wallis) για να συγκριθεί το ποσοστό του χρόνου ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/τριών στις τρεις ομάδες εκπαιδευτικών. Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστικά σημαντική διαφορά στο χρόνο ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/τριών των εκπαιδευτικών στις τρεις ομάδες και συγκεκριμένα, μεταξύ των ομάδων «μέτριας» και «χαμηλής» απόδοσης καθώς και μεταξύ των ομάδων «υψηλής» και «χαμηλής» απόδοσης. Η διαφορά μεταξύ των ομάδων «μέτριας» και «υψηλής» απόδοσης δεν ήταν στατιστικά σημαντικές. Από τα αποτελέσματα συμπεραίνεται ότι το επίπεδο αποτελεσματικότητας των συμμετεχόντων ΕΦΑ, όπως αυτό αξιολογήθηκε στην παρούσα έρευνα, επηρεάζει το ποσοστό του χρόνου ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών/τριών στο μάθημα.
Λέξεις κλειδιά: αξιολόγηση, συστηματική παρατήρηση, πρωτόκολλο, ρουμπρίκα.
Αναφορές
Αραμπατζή, Γ. (2021). Αξιολόγηση της διδακτικής αποτελεσματικότητας Εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής και της ενεργητικής συμμετοχής των μαθητών στη μάθηση με εργαλεία συστηματικής παρατήρησης. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης. Κομοτηνή, Ελλάδα.
Beckett, K.D. (1989). The Effects of motor appropriate engagement ALT-PE (M) on achievement in a badminton skill during an experimental unit. The Physical Educator, 46, 36-40.
Behets, D. (1997). Comparison of more and less effective teaching behaviours in secondary physical education. Teaching and Teacher Education, 13, 215- 224.
Berkey, D. (1986, April). Effect(s) of specified teacher behaviors on student ALT-PE. Paper presented at the national convention of the American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, Cincinnati, OH. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 282 841).
Brophy, J. & Good, T.L. (1986). Teacher behavior and student achievement. In M.C. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (3rd ed, pp. 328–375). New York: MacMillan.
Byra, M. (1992). Measuring qualitative aspects of teaching in physical education. Journal of Physical Education Recreation and Dance, March, 83-89.
Cousineau, W. & Luke, M. (1990). Relationships between teacher expectations and academic learning time in sixth grade physical education basketball classes. Journal of Teaching in Physical Education, 9, 262-271.
Danielson Group (2013). The Framework for Teaching Evaluation Instrument (FFT). Princeton, NJ: Author.
Derri, V., Kyrgiridis, P., Emmanouilidou, K., & Arampatzi, G. (2019). Teaching quality in physical education: Development and evaluation of a systematic observation tool. Paper presented at the 12th TEPE conference: ‘Quality Teachers and Quality Teacher Education: Research, Policy and Practice’. Krakow, Poland.
Derri V., Vasiliadou, O., & Kioumourtzoglou, E. (2015). The effects of a short-term professional development program on physical education teachers’ behaviour and students’ engagement in learning. European Journal of Teacher Education. Διαθέσιμο στο http://dx.doi.org/10.1080/02619768.2014.947024
Derri, V., Emmanouilidou K., Vassiliadou, O., Tzetzis, G., & Kioumourtzoglou, E. (2008). Relationship between Academic Learning Time in Physical Education (ALT-PE) and Skill Concepts Acquisition and Retention. Physical Educator, 65(3), 134.
Derri, V., Emmanouilidou, K., Vassiliadou, O., Kioumourtzoglou, E., & Loza Olave, E. (2007). Academic learning time in physical education (ALT-PE): Is it related to fundamental movement skill acquisition and learning? Revisa Internacional de Clencias del Deporte, 6(3), 12–23.
Εμμανουηλίδου, Κ., Βασιλειάδου, Ο., Δέρρη, Β., Τζέτζης, Γ., & Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2003). Μάθηση βασικών κινητικών δεξιοτήτων: Επηρεάζει ο τρόπος διαχείρισης του χρόνου. 1ο Forum Φυσικής Αγωγής, 65-69. Ουρανούπολη Χαλκιδικής.
Gallahue, D.L. & Ozmun, J.C. (2002). Understanding motor development: Infants, children, adolecents, adults. Boston: McGraw-Hill.
Godbout, P., Brunelle, J., & Tousignant, M. (1987). Who benefits from passing through the program? In G. T. Barrette, R. S. Feingold, C. R. Rees, & M. Pieron (Eds.), Myths, models, and methods in sport pedagogy (pp. 183-187). Champaign, IL: Human Kinetics.
Graber, K. (2001). Research on teaching physical education. In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (4th ed.) (pp. 491–519). Washington, DC: American Educational Research Association.
Graham, G. (2008). Teaching children physical education: Becoming a master teacher. (3rd Ed.) Champaign, IL: Human Kinetics.
Graham, G. (2001). Teaching Children Physical Education: Becoming a Master Teacher. Champaign IL: Human Kinetics.
Graham, G., Holt-Hale, S.A., & Parker, M. (2009). Children moving: A reflective approach to teaching physical education (8th ed.). Mountain View, CA: Mayfield.
Hickson, C. & Fishburne, G. (2004). What is effective physical education teaching and can it be promoted with generalist trained elementary school teachers? In: 34th Australian Association for Research in Education conference. Melbourne, Australia, 4 December 2004.
Κουλουμπαρίτση, Α., Ματσαγγούρας Η., & Γιαλούρης, Π. (2014). Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών. Προκαταρκτικές Ενέργειες για την εφαρμογή συστήματος αξιολόγησης, Μέρος Β1. Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Kyrgiridis, P., Derri, V., Emmanouilidou, K., Chlapoutaki, E., & Kioumourtzoglou, Ε. (2014). Development of a Questionnaire for Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education (SETEQ-PE). Measurement in Physical Education and Exercise Science, 18, 73–90.
LaMaster, K.J. & Lacy, A.C. (1993). Relationship of teacher behaviors to ALT-PE in junior high school physical education. Journal of Classroom Interaction, 28, 21-25.
Metzler, M.W. (1983). Using academic learning time in process-product studies with experimental teaching units. In T. J. Templin & J. K. Olson (Eds.), Teaching in Physical Education (pp. 185-196). Champaign, IL: Human Kinetics.
National Association for Sport and Physical Education (NASPE) (2004). Moving into the future: National standards for physical education (2nd ed.). Reston, VA: Author.
Pangrazi, R.P. & Beighle, A. (2016). Dynamic Physical Education for Elementary School Children (18th ed.). Glenview IL: Pearson.
Parker, M. (1989). Academic learning time-physical education (ALT-PE). In P.W. Darst, D.B. Zakrasjek, & V.H. Mancini (Eds.), Analyzing physical education and sport instruction (pp 195- 205). Champaign, IL: Human Kinetics.
Πασιαρδής, Π. & Σαββίδης, Γ. (2011). Εισαγωγή στην αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών. Στο: Π. Πασιαρδής (Επιμ.), Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου και Εκπαιδευτικών. Λευκωσία: Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Rink, J.E. (2010). Teaching physical education for learning (6th ed.). Boston: McGraw-Hill.
Rink, J. & Hall, T. (2008). Research on Effective Teaching in Elementary School Physical Education. Elementary School Journal, 108 (3), 207-218.
Σαββίδης, Γ. (2011). Στρατηγικές αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Στο: Π. Πασιαρδής (Επιμ.), Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Έργου και Εκπαιδευτικών. Λευκωσία: Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Silverman, S. (1993). Student characteristics, practice and achievement in physical education. Journal of Educational Research, 87, 54–61.
Silverman, S. (1991). Research on teaching in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport 62(4), 352–364.
Silverman, S. (1985). Students’ characteristics mediating engagement–outcome relationships in physical education. Research Quarterly for Exercise and Sport, 56, 66-72.
Silverman, S. & Ennis, C. (Eds.) (2003). Student learning in physical education: Applying research to enhance instruction. Champaign, IL: Human Kinetics.
Silverman, S. & Skonie, R. (1997). Research on teaching physical education: Analysis of published research. Journal of Teaching in Physical Education, 16, 300–311.
Silverman, S., Devillier, R., & Ramirez, T. (1991). The validity of academic learning time- physical education (ALT-PE) as a process measure of achievement. Research Quarterly for Exercise and Sport, 62(3), 319-325.
Van der Mars, H. (1989). Systematic observation: An introduction. In P.W. Darst, D.B. Zakrajsek & V.H. Mancini (Eds.), Analyzing physical education and sport instruction (pp. 3-18). Champaign, IL: Human Kinetics.
Vasiliadou, O., Derri, V., Galanis, N., & Emmanouilidou, K. (2009). Training in-service physical educators to improve class time management. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 17(5), 33-43.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας