Αξιολόγηση των κινήτρων συμμετοχής στην άσκηση και της σχέσης αυτών με την ικανοποίηση και την αφοσίωση των μελών ιδιωτικών γυμναστηρίων

Συγγραφείς

  • Δημήτρης Κόνσουλας Democritus University of Thrace
  • Ευστρατια Τσιτσκαρη Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Γεώργιος Τζέτζης Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η αξιολόγηση των κινήτρων συμμετοχής στην άσκηση μελών ιδιωτικών γυμναστηρίων και fitness studio. Επιπλέον μελετήθηκε κατά πόσο τα κίνητρα αυτά επηρεάζουν την ικανοποίηση και την αφοσίωση των συμμετεχόντων. Το δείγμα αποτέλεσαν 378 άτομα, εκ των οποίων η πλειονότητα ήταν γυναίκες, μέλη κάποιου γυμναστηρίου. Οι συμμετέχοντες συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο Exercise Motivation Inventory-2 (EMI-2) των Markland και Ingledew (1997), του οποίου οι μεταβλητές μεταφράστηκαν μέσω της μεθόδου διπλής κατεύθυνσης. Πραγματοποιήθηκαν παραγοντικές αναλύσεις και αναλύσεις αξιοπιστίας Cronbach a προκειμένου να εξεταστεί η εγκυρότητα και η αξιοπιστία του στον ελληνικό πληθυσμό των ασκουμένων. Από τις αναλύσεις προέκυψαν εννέα παράγοντες κινήτρων: υγεία, κοινωνική αναγνώριση, έλεγχος βάρους/εμφάνιση, αντοχή & δύναμη, κοινωνικοποίηση, πιέσεις από λόγους υγείας, ευκινησία και πρόκληση, στους οποίους φόρτισαν 38 μεταβλητές με υψηλή εσωτερική συνοχή. Από τις αναλύσεις παλινδρόμησης που πραγματοποιήθηκαν προέκυψε ότι η ικανοποίηση μπορεί να προβλεφθεί από τα κίνητρα της κοινωνικής αναγνώρισης, διαχείρισης άγχους/απόλαυσης, κοινωνικοποίησης και της πίεσης για λόγους υγείας. Η αφοσίωση των συμμετεχόντων με το γυμναστήριο/fitness studio, από την άλλη, προκύπτει ότι μπορεί να προβλεφθεί από τα κίνητρα: υγείας, διαχείρισης βάρους/εμφάνισης, αντοχής & δύναμης και της πίεσης για λόγους υγείας. Τα αποτελέσματα θα συζητηθούν τόσο για τις θεωρητικές όσο και τις πρακτικές εφαρμογές τους.

Βιογραφικά Συγγραφέων

Δημήτρης Κόνσουλας, Democritus University of Thrace

Καθηγητής Φ.Α., M.Sc.

Ευστρατια Τσιτσκαρη, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Επίκουρη Καθηγήτρια, Τ.Ε.Φ.Α.Α., Δ.Π.Θ.

Γεώργιος Τζέτζης, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

Καθηγητής Τ.Ε.Φ.Α.Α., Α.Π.Θ.

Αναφορές

Alexandris, K., & Carroll, B. (1997). Constraints on recreational sport participation within the adult population in Greece: Implications for the provision and management of sport services. Journal of Sport Management, 13, 317–332.

Alexandris, K., & Carroll, B. (1999). Motives for recreational sport participation in Greece: Implications for planning and provision of sport services. European Physical Education Review, 3(2), 129–143.

Alexandris, K., Kouthouris, C.,, & Meligdis. Α. (2006). Increasing Customers’ Loyalty in a Skiing Resort: The Contribution of Place Attachment and Service Quality. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 18, (5), 414-425

Alexandris, K., & Palialia, E. (1999).Measuring Customer Satisfaction in Fitness Centers in Greece: An Exploratory Study. Managing Leisure: An International Journal, 4(4), 218-229.

Alexandris, K., & Stodolska, M. (2004). The influence of perceived constraints on the attitudes toward recreational sport participation. Society and Leisure, 27, 197-217

Alexandris, K., Zahariadis, P., Tsorbatzoudis, C., & Grouios, G. (2004). An empirical investigation of the relationships among service quality, customer satisfaction and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly, 4(1), 36-52.

American College of Sports Medicine (1995). Guidelines for Graded Exercise Testing and Exercise Prescription, 5th Ed. Philadelphia: Lea and Febiger.

Armitage, C. J., & Conner, M. (1999). Distinguish perceptions of control from self-efficacy: predicting consumption of a low-fat diet using the theory of planned behavior. Journal of Applications of Social Psychology, 29, 72-90.

Banville, D., Desrosiers, P., & Genet-Volet, Y. (2000). Translating questionnaires and inventories using a cross-cultural translation technique. Journal of Teaching in Physical Education, 19, 374-387.

Bitner, M. (1990). Evaluating Service Encounters: The Effects of Physical Surroundings and Employee Responses. Journal of Marketing, 54, 69-82.

Blair, S. N., & Connelly, J. C. (1996). How much physical activity should we do? The case for moderate amounts and intensities of physical activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 67(2), 193-205

Bureau of Labor Statistics (2014). Occupational Outlook Handbook. Retrieved on 20th January 2016, from: www.bls.gov/ooh/personal-care-and-service/fitness-trainers-and-istructors.htm

Chang, K., & Chelladurai, P. (2003) System-Based Quality Dimensions in Fitness Services: Development of the Scale of Quality. The Service Industries Journal, 23(5), 65-83.

Cronbach, L.J. (1951). Coefficient alpha and internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.

Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11, 227-268.

Gerson, R. (1999). Members for Life: Proven service and retention strategies for health-fitness and sport clubs. Champaign, IL: Human Kinetics.

Gottfried, A. E. (1985). Academic intrinsic motivation in elementary and junior high school students. Journal of Educational Psychology, 77, 631–645.

Goudas, M., Biddle, S., Fox, K., & Underwood, M. (1995). It ain’t what you do, it’s the way you do it! Teaching style affects children’s motivation in track and field lessons. The Sport Psychologist, 9, 254–264.

Funk, D.C., & Pastore, D. (2000). Equating attitudes to allegiance: The usefulness of selected attitudinal information in segmenting loyalty to professional sports teams. Sports Marketing Quarterly, 9, 175-184.

Hauser, J.R., Simester, D.I., & Wernerfelt, B., (1994). Customer satisfaction incentives. Marketing Science, 13(4), 327-50.

Hurley, T. (2004). Managing customer retention in the health and fitness club industry: A case of neglect. Irish Managing Review, 17(1/2), 23-29.

Ingledew, D.K., & Markland, D. (2008). The role of motives in exercise participation. Psychology & Helath, 23(7), 807-827.

International Health, Racquet & Sportsclub Association (IHRSA) (2013). Retrieved on 17th September, 2014, from: http://www.ihrsa.org

Iwasaki, Y., & Havitz, M.E. (2004). Examining relationships between leisure involvement, psychological commitment, and loyalty to a recreational agency. Journal of Leisure Research, 36(1), 45-72.

Jones, M. A., & Suh, J. (2000). Transaction-Specific Satisfaction and Overall Satisfaction: An Empirical Analysis. Journal of Services Marketing, 14(2), 147–159.

Kotler, P. (1998). A generic concept of marketing. Marketing Management, 7(3), 48-54.

Kim, H.S., & Yoon, C.H. (2004). Determinants of subscriber churn and customer loyalty in the Korean mobile telephony market Determinants of subscriber churn and customer loyalty in the Korean mobile telephony market. Telecommunications policy, 28, 751- 765.

Kotler, P. (1998). A generic concept of marketing. Marketing Management, 7(3), 48-54.

Lagrosen, S., & Lagrosen, Y. (2007). Exploring service quality in the health and fitness industry. Managing Service Quality, 17(1), 41-53.

Lee H.H., Kim, H.D., Ko Y.J., & Sagas, M. (2011). The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy. Sport Management Review, 14, 54-63.

Lentell, R. (2000). Untangling the tangibles: ‘physical evidence’ and customer satisfaction. Managing Leisure, 5(1), 1-16.

Lin, H. H., & Wang, Y. S. (2006). An examination of the determinants of customer loyalty in mobile commerce contexts. Information & management, 43, 271-282.

Lin, J. S. C., & Wu, C. Y., (2011). The role of expected future use in relationship-based service retention. Managing Service Quality, 21(5), 535-551.

MacIntosh, E., & Doherty, A. (2007). Reframing the service environment in the fitness industry. Managing Leisure, 12, 273-289.

Markland, D., & Hardy, L. (1993). The Exercise Motivations Inventory: Preliminary development & validity of a measure of individuals' reasons for participation in regular physical exercise. Personality & Individual Differences, 15, 289-296.

Markland, D., & Ingledew, D. K. (1997). The measurement of exercise motives: Factorial validity and invariance across gender of a revised Exercise Motivations Inventory. British Journal of Health Psychology, 2, 361–376.

Oliver, R.L. (1999). Whence customer loyalty. Journal of Marketing, 63(4), 33-44.

Rust, R., T., & Zahorik A., J., (1993). Customer Satisfaction, Customer Retention and Market Share. Journal of Retailing, 69, 193–215.

STATISTA. The Statistics Portal (2014). Statistics and facts on health and fitness clubs. Retrieved on 10th December, 2015, from: http://www.statista.com/topics/1141/ health-and -fitness-clubs/

Sawyer, S., & Smith, O. (1999). The management of clubs, recreation and sport: Concepts and applications. Champaign, IL: Sagamore.

Smith, R.A., & Biddle, S.J.H. (1999). Attitudes and exercise adherence: tests of the Theories of Reasoned Action and Planned Behaviour. Journal of Sport Sciences,17, 269–281.

Stevens P.E. (1996) Focus groups: collecting aggregate-level data to understand community health phenomena. Public Health Nursing 13, 170-176.

Streiner D.L. (1994). Figuring out factors: The use and misuse of factor analysis. Canadian Journal of Psychiatry, 39: 135-140.

Sureshchandar, G.S., Rajendran, C., & Anantharaman, R.N. (2002). Determinants of customer-perceived service quality: a confirmatory factor analysis approach. Journal of Services Marketing, 16(1), 9-34.

Tsitskari, E., Quick, S., & Tsakiraki, A. (2014). Measuring Exercise Involvement Among Fitness Centers’ Members: Is It Related With Their Satisfaction?. Services Marketing Quarterly, 35(4), 372-389

Tsitskari, E., & Tsakiraki, A. (2013). Does satisfaction affect a member's psychological commitment to a fitness center? Journal of Physical Education & Sport; 13(4), 522-527.

Vallerand, R. J. (1989). Vers ine methodologie de validation trans-culturelle de questionnaires psychologiques: Implications pour la recherch´e en langue francaise (Toward a methodology of cross-cultural validation of psychological questionnaires: Implications for research in French). Psychologie Canadienne, 30, 662–680.

Vesel, P., & Zabkar, V. (2009). Managing customer loyalty through the mediating role of satisfaction in the DIY retail loyalty program. Journal of retailing and customer services, 16, 396-406.

Vlachopoulos S.P., Ntoumanis N., & Smith A.L. (2010). The Basic Psychological Needs in Exercise Scale: Translation and Evidence for Cross-cultural Validity. International Journal of Sport & Exercise Psychology, 8(4): 394-412.

Vlachopoulos S.P., Theodorakis, N.D., & Kyle, G.T. (2008). Assessing exercise involvement among participants in health and fitness centres. European Sport Management Quarterly, 8(3): 289-304.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2023-04-08

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Κόνσουλας Δ., Τσιτσκαρη Ε., & Τζέτζης Γ. (2023). Αξιολόγηση των κινήτρων συμμετοχής στην άσκηση και της σχέσης αυτών με την ικανοποίηση και την αφοσίωση των μελών ιδιωτικών γυμναστηρίων. Άθληση και Κοινωνία, 1. ανακτήθηκε από http://ojs.staff.duth.gr/ojs/index.php/ExSoc/article/view/336

Τεύχος

Ενότητα

Οργάνωση και Διοίκηση του Αθλητισμού, Αναψυχή