Διερεύνηση των πιθανών σχέσεων μεταξύ προπονητικής συμπεριφοράς, ικανοποίησης, επίπεδων βίας και επιθετικότητας, και αθλήματος
Περίληψη
Σκοπός της έρευνας ήταν να διερευνήσει την σχέση μεταξύ της προπονητικής συμπεριφοράς, ικανοποίησης και επίπεδα βίας και επιθετικότητας, αθλητών/τριών ομαδικών αθλημάτων. Το δείγμα αποτέλεσαν 131 άνδρες και 143 γυναίκες, αθλητές/τριες Εθνικών κατηγοριών, από το άθλημα της καλαθοσφαίρισης, της πετοσφαίρισης και της χειροσφαίρισης. Ως όργανα μέτρησης χρησιμοποιήθηκαν 3 ερωτηματολόγια:(α) το ερωτηματολόγιο «Αθλητικής Ικανοποίησης» των Chelladurai και Riemer (1997), το οποίο έχει προσαρμοστεί και χρησιμοποιηθεί σε ελληνικό πληθυσμό από τους Θεοδωράκη και Μπεμπέτσο (2003), (β) το ερωτηματολόγιο «Προπονητικής Συμπεριφοράς» των Williams και των συνεργατών του (2003), το οποίο έχει προσαρμοστεί και χρησιμοποιηθεί σε ελληνικό πληθυσμό από τους Zourbanos, Theodorakis και Hatzigeorgiadis (2004) και (γ) το ερωτηματολόγιο «Θυμού & Επιθετικότητας» (CAAS) των Maxwell και Moores (2007), το οποίο έχει μεταφραστεί και χρησιμοποιηθεί στην Ελλάδα από τους Μπεμπέτσο, Χριστοφορίδη και Μάντη (2008). Σύμφωνα με τα αποτελέσματα, παρουσιάστηκαν σημαντικές διαφορές όσον αφορά (1) το άθλημα: (α) στον Θυμό και (β) στην Επιθετικότητα, (2) το φύλο: (α) στον Θυμό, (β) στην Επιθετικότητα, (γ) στην Υποστηρικτική Συμπεριφορά και (δ) στην Αρνητική Συμπεριφορά. Τέλος, σχετικά με (3) την εβδομαδιαία ενασχόληση (προπόνηση) παρουσιάστηκαν στατιστικά σημαντικά αποτελέσματα σε σχέση: (α) με την Επιθετικότητα και (β) με την Υποστηρικτική Συμπεριφορά. Συμπερασματικά, η έρευνα επιβεβαιώνει τον καθοριστικό ρόλο που «παίζουν» ορισμένοι ψυχολογικοί παράγοντες, στην αγωνιστική ενηλικίωση αθλητών/τριών.Αναφορές
Alfermann, D., Lee, M. J., & Wurth, S. (2005). Perceived Leadership Behavior and Motivational Climate as Antecedents of Adolescent Athletes’ Skill Development. Athletic Insight, 7(2), 14-36.
Baron, R. A., & Richardson, D. R. (1994). Human aggression. New York: Plenum Press.
Beashel, Taylor & Alderson (1996). Advanced Studies in Physical Education and Sport. United Kingdom: Nelson Thornes Publishers.
Bebetsos, E., Filippou, F., & Bebetsos, G. (2017). Athletes' criticism of coaching behavior: Differences among gender, and type of sport. Polish Psychological Bulletin, 48(1), 66-71.
Berkowitz, L. (1989). Frustration-aggression hypothesis: Examination and reformulation. Psychological Bulletin, 106, 59-73.
Berkowitz, L. B. (1993). Aggression: Its causes, consequences and control. New York: McGraw-Hill.
Brawley, L. R., Carron, A. V., & Widmeyer, W. N. (1993). The influence of the group and its cohesiveness on perceptions of group goal-related variables. Journal of Sport and Exercise Psychology, 15, 245-260.
Bredemeier, B. J., Weiss, M. R., Shields, D. L., Cooper, B. (1986). The relationship of sport involvement with children’s moral reasoning and aggression tendencies. Journal of Sport Psychology, 8, 304-318.
Chelladurai, P., & Reimer, H. (1997). A classification of facets of athlete satisfaction. Journal of Sport Management, 11, 133-159.
Chiu, L. K., Mahat, N. I., Hua, K. P., & Radzuwan, R. B. (2013). Student-Athletes’ Perceptions of Coaches’ Coaching Competency at the Malaysian Public Institution of Higher Learning. World Journal of Education, 3(1), 13-22.
Conroy, D. E., Silva, J. M., Newcomer, R. R., Walker, B. W., & Johnson, M. S. (2001). Personal and participatory socializers of the perceived legitimacy of aggressive behavior in sport. Aggressive Behavior, 27, 405-418.
Conroy, D. E., Silva, J. M., Newcomer, R. R., Walker, B. W., & Johnson, M. S. (2001). Personal and participatory socializers of the perceived legitimacy of aggressive behavior in sport. Aggressive Behavior, 27, 405-418.
Gould, D., Guinan, D., Greenleaf, C., Medbery, R., & Peterson, K. (1999). Factors affecting Olympic performance: Perceptions of athletes and coaches from more and less successful teams. Sport Psychologist, 13(4), 371-394.
Hamilton, L. D., Anders, S. M., Cox, D. N., & Watson, N. V. (2009). The effects of competition on salivary testosterone in elite female athletes. International Journal of Sports Physiology and Performance, 4, 538-542.
Harrell, W. A. (1980). Aggression by high school players: An observational study of the effects of opponent aggression and frustration-inducing factors. International Journal of Sport Psychology, 11, 290-298.
Jowett, S. (2007). Coach-athlete relationships ignite sense of groupness. In M. Beauchamp & M. A. Eys (Eds.), Group Dynamics in Exercise and Sport Psychology: Contemporary Themes (pp. 63-76). Routledge.
Jowett, S. & Cockerill, I. M. (2002). Incompatibility in the coach–athlete relationship. In I. M. Cockerill (Ed.) Solutions in Sport Psychology (pp.16-31). London: Thomson Learning.
Jowett, S., & Cockerill, I. M. (2003). Olympic medalists’ perspective of the athlete-coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4, 313-331.
Jowett, S., & Meek, G. A. (2000a). The coach-athlete relationship in married couples: An exploratory content analysis. Sport Psychologist, 14(2), 157-175.
Jowett, S., & Meek, G. A. (2000b). A case study of a top-level coach-athlete dyad in crisis. Journal of Sports Sciences, 18(1), 51-52.
Lafreniere, M. A., Jowett, S., Vallerand, R. J., Gonahue, E. G., & Lorimer, R. (2011). Passion in Sport: On the Quality of the Coach–Athlete Relationship. Psychology of Sport and Exercise, 12, 144-152.
Lindauer, J. (2000). A comparison of preferred coaching leadership behaviors of college athletes in individual and team sports. Thesis, College of Health, Physical Education, Recreation, and Teacher Education University of Wisconsin-La Crosse.
Maxwell, J. P. (2004). Anger rumination: an antecedent of athlete aggression. Psychology of Sport and Exercise, 5, 279-289.
Maxwell, J. P., Moores, E. (2007). The development of a short scale measuring aggressiveness and anger in competitive athletes. Psychology of Sport and Exercise, 8, 179-193.
Μπεμπέτσος Ε., Χριστοφορίδης Χ., & Μάντης Κ. (2008). Διερεύνηση της επιθετικότητας και του θυμού Ελλήνων Αθλητών/τριών Χειροσφαίρισης. Άθληση και Κοινωνία, 47, 80-87.
Navarre, Μ. J. (2011). Male College Soccer Coaches Perceptions of Gender Similarities and Differences in Coach–Athlete and Teammate Relationships: Introducing the Construct of Relationship – Performance Orientation. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Minnesota.
Obminski, Z. (2008). Blood cortisol responses to pre-competition stress in athletes: Sex-related differences. MedSportPress, 14, 103-108.
Poczwardowski, A., Barott, J., & Peregoy, J. (2002). The athlete and coach: Their relationship and its meaning. Methodological concerns and research process. International Journal of Sport Psychology, 33(1), 98-115.
Rhind, D. J. A., & Jowett, S. (2010). Relationship maintenance strategies in the coach-athlete relationship: The development of the COMPASS model. Journal of Applied Sport Psychology, 22(1), 106-121.
Rayburn, C. A., Goetz, D. J., & Osman, S. L. (2001). The ‘Game’ of Leadership: Exercise, Games, Sports, and Leadership. International Journal of Value-Based Management, 14, 11-26.
Salmon, C., Crawford, C. B., & Walters, S. (2008). Anorexic behavior, female competition and stress: Developing the female competition stress test. Evolutionary Psychology, 6, 96-112.
Silva, J. M. (1983). The perceived legitimacy of rule violating behaviour in sport. Journal of Sport Psychology, 5, 438-448.
Thon, R. A., Passos, P. C. B., da Costa, L. C. A., Prates, M. E. F., Andrade do Nascimento Junior, J. R. A., & Vieira, L. F. (2012). Leadership style in the context swimming coaches in the state of Paraná. Brazilian Journal of Kinanthropometry and Human Performance, 14(5), 527-534.
Tucker, L. W., Parks, J. B. (2001). Effects of gender and sport type on intercollegiate athletes’ perceptions of the legitimacy of aggressive behaviors in sport. Sociology of Sport Journal, 18, 403-413.
Θεοδωράκης, Ν., & Μπεμπέτσος, Ε. (2003). Διερεύνηση της Ικανοποίησης Αθλητών: Μία Πρώτη Προσέγγιση. Aναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό 1(2), 197-203.
Vallerand, R. J., Blanchard, C., Mageau, G. A., Koestner, R., Ratelle, C., Léonard, M., Gagné, M., & Marsolais, J. (2003). Les passions de l’âme: On obsessive and harmonious passion. Journal of Personality and Social Psychology, 85(4), 756-767.
Widmeyer, W. N., & Williams, J. M. (1991). Predicting cohesion in a coaching sport. Small Group Research, 22, 548-570.
Williams, J. M., Jerome, G. J., Kenow, L. J., Rogers, T., Sartain, T. A., & Darland, G. (2003). Factor structure of the coaching behavior questionnaire and its relationship to athlete variables. The Sport Psychologist, 17, 16-34.
Young, K. (1993). Violence, risk, and liability in male sports culture. Sociology of Sport Journal, 10, 373-396.
Zourbanos, N., Theodorakis, Y., & Hatzigeorgiadis, A. (2004). Coaching Behavior Questionnaire. Proceedings of the 3rd International Congress of Sport Psychology. Trikala, Greece: University of Thessaly, Department of Physical Education and Sport Sciences.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας