Οι τάσεις του σερβίς στην πετοσφαίριση ανδρών υψηλού επιπέδου.
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν η ανάλυση και η σύγκριση των τεχνικών-τακτικών παραμέτρων των σερβίς που εκτελέσθηκαν από πετοσφαιριστές υψηλού επιπέδου μέσω της διερεύνησης των περιοχών από τις οποίες πραγματοποιήθηκαν, των περιοχών προς τις οποίες κατευθύνθηκαν και της απόδοσης που παρουσίασαν, ανά είδος. Καταγράφηκαν και αξιολογήθηκαν 3593 σερβίς από τις τελικές φάσεις, των Ολυμπιακών Αγώνων (ΟΑ) του 2012 (Ν=1939) και του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος (ΠΠ) του 2018 (Ν=1654). Η αξιολόγηση πραγματοποιήθηκε με τακτική κλίμακα πέντε επιπέδων και η στατιστική ανάλυση έγινε με έλεγχο ανεξαρτησίας χ2 και ακριβή έλεγχο Fisher. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι το 2018 α) αυξήθηκε η συχνότητα των δυνατών περιστρεφόμενων σερβίς με άλμα (PJS) και μειώθηκε η συχνότητα των κυματιστών με άλμα (FJS), β) αυξήθηκε η συχνότητα των σερβίς που πραγματοποιήθηκαν από τις περιοχές 1 (SA1) και 5 (SA5) ενώ μειώθηκε η συχνότητα όσων πραγματοποιήθηκαν από την περιοχή 6 (SA6), γ) αυξήθηκε η συχνότητα των σερβίς που κατευθύνθηκαν προς το αριστερό τμήμα της κεντρικής και πίσω ζώνης του γηπέδου (CL και BL), ενώ μειώθηκε η συχνότητα των σερβίς προς το μεσαίο τμήμα της πίσω ζώνης του γηπέδου (BM), δ) η συχνότητα των PJS που αξιολογήθηκαν ως μέτρια ήταν μεγαλύτερη συγκριτικά με το 2012 ενώ των PJS που αξιολογήθηκαν ως καλά ήταν μικρότερη.
Αναφορές
Afonso, J., Esteves, F., Araújo, R., Thomas, L., & Mesquita, I. (2012). Tactical determinants of setting zone in elite men’s volleyball. Journal of Sports Science and Medicine, 11(1), 64–70.
Barzouka, K., Sotiropoulos, K., Drikos, S., Kitsiou, A., & Angelonidis, Y. (2020). Current trends of the serve skill in relation to the in-game roles of the elite volleyball players: Comparison between genders. Journal of Human Sport and Exercise, 16(2). https://doi.org/10.14198/jhse.2021.162.08
Callejón-Lirola, D. (2006). Research and analysis of the serve in the current high-performance Men´s Volleyball. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias Del Deporte, 2(5), 12–28. https://doi.org/10.5232/ricyde2006.00502
Ciuffarella, A., Russo, L., Masedu, F., Valenti, M., Izzo, R. E., & De Angelis, M. (2013). Notational Analysis of the Volleyball Serve. Timisoara Physical Education and Rehabilitation Journal, 6(11), 29–35. https://doi.org/10.2478/tperj-2013-0013
Claver Rabaz, F., Castuera, R. J., Gil-Arias, A., Moreno Domíguez, A., & Arroyo, Moreno Perla, M. (2013). Relationship between performance in-game actions and the match result. A study in volleyball training stages. Journal of Human Sport and Exercise, 8(Proc3), S651–S659. https://doi.org/10.4100/jhse.2013.8.Proc3.11
Conejero Suárez, M., Claver Rabaz, F., Fernandez-Echeverria, C., Gil-Arias, A., & Moreno Arroyo, M. P. (2017). Decision-making and performance in intermediate and terminal actions in volleyball according to the set result. Retos, (31), 28–33. Retrieved from www.retos.org
Costa, G., Afonso, J., Brant, E., & Mesquita, I. (2012). Differences in-game patterns between male and female youth volleyball. Kinesiology, 44(1), 60–66.
Deprá, P., Brenzikofer, R., Goes, M., & Barros, R. (1998). Fluid Mechanics Analysis in Volleyball Services. In H. J. Riehle & M. M. Vieten (Eds.), 16 International Symposium on Biomechanics in Sports. Retrieved from https://ojs.ub.uni-konstanz.de/cpa/article/view/1602
Drikos, S., Angelonidis, Y., & Sobonis, G. (2018). The role of skills in winning in different types of set in women’s volleyball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 18(6), 950–960. https://doi.org/10.1080/24748668.2018.1528714
Drikos, S., Kountouris, P., Laios, A., & Laios, Y. (2009). Correlates of Team Performance in Volleyball. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(2), 149–156. https://doi.org/10.1080/24748668.2009.11868472
Drikos, S., Ntzoufras, I., & Apostolidis, N. (2019). Bayesian Analysis of Skills Importance in World Champions Men’s Volleyball across Ages. International Journal of Computer Science in Sport, 18(1), 24–44. https://doi.org/10.2478/ijcss-2019-0002
Eom, H. J., & Schutz, N. R. (1992). Statistical analysis of Volleyball team performance. Research Quarterly for Exercises and Sport, 63(1), 11–18.
Fernandez-Echeverria, C., Gil, A., Moreno, A., Claver, F., & Moreno, M. P. (2015). Analysis of the variables that predict serve efficacy in young volleyball players. International Journal of Performance Analysis in Sport, 15(1). https://doi.org/10.1080/24748668.2015.11868785
García-Tormo, J. V., Jiménez, A. V., & Rábago, J. C. M. (2015). Methodological proposal for the quantification and analysis of the level of risk assumed in volleyball service execution in female high-level competition. Journal of Physical Education and Sport, 15(1), 108–113. https://doi.org/10.7752/jpes.2015.01018
Moras, G., Buscà, B., Peña, J., Rodríguez, S., Vallejo, L., Tous-Fajardo, J., & Mujika, I. (2008). A comparative study between serve mode and speed and its effectiveness in a high-level volleyball tournament. Journal of Sports Medicine and Physical Fitness, 48(1), 31–36.
Moreno Arroyo, M. P., García de Alcaraz, A., Moreno, A. D., Molina, J. J., & Santos, J. A. (2007). Estudio de la dirección del saque en la Superliga Masculina de Voleibol. European Journal of Human Movement, (18), 111–134. Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3321635
Palao, J. M., Manzanares, P., & Ortega, E. (2009). Techniques used and efficacy of volleyball skills in relation to gender. International Journal of Performance Analysis in Sport, 9(2), 281–293. https://doi.org/10.1080/24748668.2009.11868484
Quiroga, M. E., García-Manso, J. M., Rodríguez-Ruiz, D., Sarmiento, S., De Saa, Y., & Moreno, M. P. (2010). Relation between in-game role and service characteristics in elite women’s volleyball. Journal of Strength and Conditioning Research, 24(9), 2316–2321. https://doi.org/10.1519/JSC.0b013e3181e3812e
Quiroga, M. E., Rodriguez-Ruiz, D., Sarmiento, S., Muchaga, L. F., Da Silva Grigoletto, M., & García-Manso, J. M. (2012). Characterisation of the main playing variables affecting the service in high-level women’s volleyball. Journal of Quantitative Analysis in Sports, 8(1). https://doi.org/10.1515/1559-0410.1348
Raiola, G., Parisi, F., Giugno, Y., & Di, A. (2013). Video analysis applied to volleyball didactics to improve sport skills. JOURNAL OF HUMAN SPORT & EXERCISE, 8(Proc2), S307–S313. https://doi.org/10.4100/jhse.2012.8.Proc2.33
Silva, M., Lacerda, D., & João, P. V. (2014). Game-related volleyball skills that influence victory. Journal of Human Kinetics, 41(1), 173–179. https://doi.org/10.2478/hukin-2014-0045
Stamm, R., Stamm, M., Torilo, D., Thomson, K., & Jairus, A. (2016). Comparative analysis of the elements of attack and defence in men´s and women´s games in the Estonian volleyball highest league. Papers on Anthropology, 25(1), 37–54.
Stankovic, M., Ruiz-Llamas, G., Peric, D., & Quiroga-Escudero, M. E. (2018). Analysis of serve characteristics under rules tested at Volleyball Men’s Under 23 World Championship. Retos, (33), 20–26.
Zetou, E., Tsigilis, N., Moustakidis, A., & Komninakidou, A. (2006). Playing characteristics of men’s Olympic Volleyball teams in complex II. International Journal of Performance Analysis in Sport, 6(December 2015), 172–177.
Μπεργελές, Ν. (1993). Βόλλεϋ-Μπωλ. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας