Οι πιθανές επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19 στην ψυχολογία Ελλήνων αθλητών/τριών
Λέξεις-κλειδιά:
επανεκτίμηση, καταστολή, φόβος, COVID-19, αθλητέςΠερίληψη
Η παρούσα έρευνα διερευνά τις ψυχολογικές επιπτώσεις που επέφερε η πανδημία COVID-19 στους αθλητές, μέσω της εκτίμησης των επιπέδων φόβου για τη νόσο COVID-19 και της συναισθηματικής ρύθμισης. Το δείγμα αποτέλεσαν 331 αθλητές και αθλήτριες. Για τη διεξαγωγή της έρευνας, χρησιμοποιήθηκαν 2 ερωτηματολόγια: (1) η ελληνική έκδοση του ερωτηματολόγιου «Ρύθμιση Συναισθημάτων» (ERQ) και (2) η ελληνική έκδοση του μονοδιάστατου ερωτηματολογίου «Φόβος COVID-19». Η στατιστική ανάλυση περιλάμβανε περιγραφική στατιστική ανάλυση, διερευνητική παραγοντική ανάλυση, έλεγχο αξιοπιστίας και έλεγχο διακύμανσης. Οι Έλληνες αθλητές/αθλήτριες του δείγματος παρουσίασαν σχετικά υψηλά επίπεδα επανεκτίμησης και μέτρια επίπεδα καταστολής. Οι άνδρες παρουσιάζουν υψηλότερα επίπεδα καταστολής από τις γυναίκες, ενώ όσο αυξάνεται η ηλικία παρατηρείται αύξηση των επιπέδων επανεκτίμησης. Όσον αφορά στα επίπεδα φόβου για τη νόσηση με COVID-19, παρατηρήθηκαν χαμηλά επίπεδα φόβου. Οι γυναίκες παρουσίασαν υψηλότερα επίπεδα φόβου από τους άνδρες, ενώ όταν αυξάνονται τα έτη αθλητικής εμπειρίας, μειώνονται τα επίπεδα φόβου. Οι Έλληνες αθλητές/τριες είχαν σχετικά υψηλά επίπεδα επανεκτίμησης, μέτρια επίπεδα καταστολής και χαμηλά επίπεδα φόβου για τη νόσο COVID-19.
Λέξεις-κλειδιά: επανεκτίμηση, καταστολή, φόβος, COVID-19, αθλητές.
Αναφορές
Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., &Pakpour, A. H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International journal of mental health and addiction, 1–9. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8
Bebetsos, E., Konstantinidis, C., Filippou F. & Bebetsos, G. (2022). Emotion regulation questionnaire: validity and reliability study in Greece. Archives of Hellenic Medicine, 39(4),523-527.
Blanuša, J., Barzut, V., & Knežević, J. (2021). Intolerance of Uncertainty and Fear of COVID-19 Moderating Role in Relationship Between Job Insecurity and Work-Related Distress in the Republic of Serbia. Frontiers in Psychology, 12, 647972. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.647972
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: Rapid review of the evidence. Lancet (London, England), 395(10227), 912–920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
Clemente-Suárez, V. J., Fuentes-García, J. P., de la Vega Marcos, R., & Martínez Patiño, M. J. (2020). Modulators of the Personal and Professional Threat Perception of Olympic Athletes in the Actual COVID-19 Crisis. Frontiers in Psychology, 11, 1985. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01985
Costa, S., Santi, G., di Fronso, S., Montesano, C., Di Gruttola, F., Ciofi, E. G., Morgilli, L., & Bertollo, M. (2020). Athletes and adversities: Athletic identity and emotional regulation in time of COVID-19. Sport Sciences for Health, 16(4), 609–618. https://doi.org/10.1007/s11332-020-00677-9
Denerel, N., & Lima, Y. (2022). Competing against COVID-19: What about the mental health problems of athletes with disabilities? The Physician and Sportsmedicine, 1–7. https://doi.org/10.1080/00913847.2021.2022967
di Fronso, S., Costa, S., Montesano, C., Di Gruttola, F., Ciofi, E. G., Morgilli, L., Robazza, C., & Bertollo, M. (2022). The effects of COVID-19 pandemic on perceived stress and psychobiosocial states in Italian athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 20(1), 79–91. https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1802612
Gentile, A., Trivic, T., Bianco, A., Lakicevic, N., Figlioli, F., Roklicer, R., Eliseev, S., Tabakov, S., Maksimovic, N., & Drid, P. (2021). Living in the “Bubble”: Athletes’ Psychological Profile During the Sambo World Championship. Frontiers in Psychology, 12, 657652. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.657652
Giessing, L., Kannen, J., Strahler, J., & Frenkel, M. O. (2021). Direct and Stress-Buffering Effects of COVID-19-Related Changes in Exercise Activity on the Well-Being of German Sport Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 7117. https://doi.org/10.3390/ijerph18137117
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271–299. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
Gross, J. J. (1999). Emotion Regulation: Past, Present, Future. Cognition and Emotion, 13(5), 551–573. https://doi.org/10.1080/026999399379186
Gross, J. J. (2002). Emotion regulation: Affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology, 39(3), 281–291. https://doi.org/10.1017/s0048577201393198
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348–362. https://doi.org/10.1037/0022-3514.85.2.348
Gross, J. J., & Levenson, R. W. (1993). Emotional suppression: Physiology, self-report, and expressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 64(6), 970–986. https://doi.org/10.1037//0022-3514.64.6.970
Kaçoğlu, C., Çobanoğlu, H. O., & Şahin, E. (2021). An investigation of fear of COVID-19 status in university student athletes from different sports associated with contact. Physical Education of Students, 25, 117–128. https://doi.org/10.15561/20755279.2021.0207
Kaparounaki, C.K., Patsali, M.E., Mousa, D.P.V., Papadopoulou, E.V.K., Papadopoulou, K.K.K., Fountoulakis, K.N. (2020). University students’ mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Research, 290, 113111. https://doi.org./10.1016/j.psychres.2020.113111
Lazarus, R. S., & Alfert, E. (1964). Short-circuiting of threat by experimentally altering cognitive appraisal. Journal of Abnormal Psychology, 69, 195–205. https://doi.org/10.1037/h0044635
Mehrsafar, A. H., Moghadam Zadeh, A., Jaenes Sánchez, J. C., & Gazerani, P. (2021). Competitive anxiety or Coronavirus anxiety? The psychophysiological responses of professional football players after returning to competition during the COVID-19 pandemic. Psychoneuroendocrinology, 129, 105269. https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2021.105269
Mladenović, M., Stojanović, N., Stojanović, D., Živković, M., Aleksić, D., Tešanović, G., & Momčilović, V. (2021). Emotional Reactivity and Emotion Regulation Among Young Adults During COVID-19 Lockdown: The Moderating Role of Gender and Engagement in Sports. Frontiers in Psychology, 12, 774732. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.774732
Pété, E., Leprince, C., Lienhart, N., & Doron, J. (2022). Dealing with the impact of the COVID-19 outbreak: Are some athletes’ coping profiles more adaptive than others? European Journal of Sport Science, 22(2), 237–247. https://doi.org/10.1080/17461391.2021.1873422
Roberts, R. J., & Lane, A. M. (2021). Mood Responses and Regulation Strategies Used During COVID-19 Among Boxers and Coaches. Frontiers in Psychology, 12, 624119. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.624119
Roche, M., Sainani, K., Noordsy, D., & Fredericson, M. (2022). The Impacts of COVID-19 on Mental Health and Training in US Professional Endurance Athletes. Clinical Journal of Sport Medicine: Official Journal of the Canadian Academy of Sport Medicine, 32(3), 290–296. https://doi.org/10.1097/JSM.0000000000000983
Tsipropoulou, V., Nikopoulou, V. A., Holeva, V., Nasika, Z., Diakogiannis, I., Sakka, S., Kostikidou, S., Varvara, C., Spyridopoulou, E., & Parlapani, E. (2020). Psychometric properties of the Greek version of FCV-19S. International Journal of Mental Health and Addiction. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00319-8
Uroh, C. C., & Adewunmi, C. M. (2021). Psychological Impact of the COVID-19 Pandemic on Athletes. Frontiers in Sports and Active Living, 3, 603415. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.603415
Vitali, F., Bisagno, E., Coco, M., Cadamuro, A., Maldonato, N. M., & Di Corrado, D. (2022). A Moderated Mediation Analysis of the Effects of the COVID-19 Pandemic on Well-Being and Sport Readiness of Italian Team Sports Players: The Role of Perceived Safety of the Training Environment. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(5), 2764. https://doi.org/10.3390/ijerph19052764
Wang, D., Yuan, B., Han, H., & Wang, C. (2020a). Validity and reliability of emotion regulation questionnaire (erq) in chinese rural-to-urban migrant adolescents and young adults. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, No Pagination Specified-No Pagination Specified. https://doi.org/10.1007/s12144-020-00754-9
WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19—11 March 2020. (n.d.). Retrieved April 27, 2022, from https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020
Woodford, L., & Bussey, L. (2021). Exploring the Perceived Impact of the COVID-19 Pandemic Social Distancing Measures on Athlete Wellbeing: A Qualitative Study Utilising Photo-Elicitation. Frontiers in Psychology, 12, 624023. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.624023
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας