Η επίδραση ενός προγράμματος διδασκαλίας δεξιοτήτων ζωής στην εκμάθηση του σερβίς στο βόλεϊ και στην αντιλαμβανόμενη ικανοποίηση από το πρόγραμμα σε μαθητές Δημοτικού Σχολείου
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να διερευνήσει την επίδραση ενός προγράμματος δεξιοτήτων ζωής στην εκμάθηση και απόδοση στο σερβίς στο βόλεϊ και στην αξιολόγηση των γνώσεων/αντιλήψεων και της ικανοποίησης από το πρόγραμμα, 44 αρχάριων στη δεξιότητα του σερβίς μαθητριών Δημοτικού Σχολείου ηλικίας 9-11 ετών (ΜΟ = 10,14, ΤΑ = .765). Οι ασκούμενες χωρίσθηκαν τυχαία σε δυο ομάδες, την πειραματική (ΟΔΖ=23) και την ομάδα ελέγχου (ΟΕ =21). Το πρόγραμμα παρέμβασης διήρκεσε 6 εβδομάδες και είχε διάρκεια 45 λεπτών/μάθημα, για δύο φορές την εβδομάδα με στόχο την εκμάθηση της τεχνικής του σερβίς από κάτω, αλλά παράλληλα οι ασκούμενες διδάχτηκαν τον καθορισμό στόχων, τη θετική σκέψη και την επίλυση προβλημάτων για 10 λεπτά στην αρχή του μαθήματος. Οι ασκούμενες κάθε ομάδας, αφού βιντεοσκοπήθηκαν με ψηφιακή κάμερα, αξιολογήθηκαν ποιοτικά σε πέντε σημαντικά κριτήρια του σερβίς για πέντε προσπάθειες και ποσοτικά με συγκεκριμένο τεστ στο γήπεδο. Υπήρξαν τρείς περίοδοι μέτρησης, πριν, μετά και μια εβδομάδα μετά το πρόγραμμα παρέμβασης χωρίς εξάσκηση, προκειμένου να διαπιστωθεί η μάθηση της δεξιότητας. Επίσης οι ασκούμενες συμπλήρωσαν τα ερωτηματολόγια των γνώσεων/αντιλήψεων και της ικανοποίησης στο τέλος του προγράμματος παρέμβασης. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων έδειξε ότι το πρόγραμμα παρέμβασης ήταν αποτελεσματικό. Η διδασκαλία δεξιοτήτων ζωής που συνδυάστηκε με ένα πρόγραμμα εκμάθησης της τεχνικής του σερβίς, είχε θετική επίδραση στην βελτίωση της τεχνικής και στο αποτέλεσμα της δεξιότητας του σερβίς. Επίσης οι ασκούμενες αξιολόγησαν θετικά το πρόγραμμα δεξιοτήτων ζωής, χαρακτηρίζοντάς το ευχάριστο, χρηστικό και ενδιαφέρον και ότι μπορούν να το εφαρμόσουν στη ζωή τους.Αναφορές
Alexandris, K., Zahariadis, P., Tsorbatzoudis, C., & Grouios G. (2004a). An empirical investigation into the role of the outcome dimension in measuring perceived service quality in a health club context. International Journal of Sport Management, 5, 282-299.
Alexandris, K., Zahariadis, P., Tsorbatzoudis, C., & Grouios, G. (2004b). An empirical investigation of the relationship among service quality, customer satisfaction and psychological commitment in a health club context. European Sport Management Quarterly, 4, 36-52, http://dx.doi.10.1080/16184740408737466
American Alliance for Health, Physical Education, Recreation and Dance, (1984). Skills Test manual. Reston, VA: Association.
Bandura, A. & Jourden, F. (1991). Self-regulatory mechanisms governing the impact of social comparison on complex decision making. Journal of Personality & Social Psycology, 45, 191-215.
Brunelle, J., Danish, S.J., & Forneris, T. (2007). The impact of a sport-based life skill program on adolescent prosocial values. Applied Developmental Science, 11(1), 43–55.
Brunelle, J., Danish, S.J., & Fazio, R. (2002). The impact of a sport-based community service project on adolescent volunteers’ prosocial values. Unpublished manuscript. In Papacharisis, V., Goudas, M., Danish, S.J. & Theodorakis, Y. (2005). The effectiveness of teaching a life skills program in a sport context. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 247-254.
Γιαννούδης, Γ. & Γούδας, Μ. (2006). Εφαρμογή ενός προγράμματος δεξιοτήτων ζωής στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό και Γυμνάσιο. Πρακτικά 9ου Πανελλήνιου Συνέδριου Αθλητικής Ψυχολογίας, Τρίκαλα, Ελλάδα.
Διγγελίδης, Ν., Θεοδωράκης, Ι., Ζέτου Ε., & Δήμας, Ι. (2006). Φυσική Αγωγή Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού (Βιβλίο διδάσκοντα). Αθήνα: Ο.Ε.Δ.Β. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
Danish, S. J. (2000). Youth and community development: How after-school programming can make a difference. In Danish S. & Gullota, T., (Eds), Developing competent youth and communities: The role of after-school programming, 275-301. Washington, DC: Child Welfare League of America.
Danish, S. J. (1997). Going for the goal: A life skills program for adolescents. In Papacharisis, V., Theofanidis, G., & Danish, S. (2007). Education through the Physical: The effectiveness of teaching life skills program in Physical Education. Motivation and Physical Activity, 67-77.
Danish, S.J, Petitpas, A., & Hale, B. (1992). A developmental education intervention model of sport psychology. The Sport Psychologist, 4, 403-415. In Kolovelonis, A., Goudas, M., Dimitriou, E., & Gerodimos, D. (2006). The effect of a Life Skills Training Program on Students' Self- Determination, Inquiries in Sport &Physical Education, 4(3), 379-389.
Danish, S.J, Petitpas, A., & Hale, B. (1993). Life development intervention for athletes: Life skills through sports. The Counseling Psychologist, 21, 352-385
Danish, S.J. (2002). Sports United to Promote Education and Recreation (SUPER). Leader Manual. Virginia, VA: Virginia Commonwealth University.
Durlak, J.A., Weissberg, R.P., Dymnicki, A.B., Taylor R.D., & Schellinger, K.B. (2011). The impact of enhancing students' social and emotional learning: a meta-analysis of school-based universal interventions. Child development, Jan-Feb; 82(1), 405-32. doi: 10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x.
Δημητρίου, Ε., Κολοβελώνης, Α., Γούδας, Μ., & Γεροδήμος, Β. (2007). Η επίδραση ενός προγράμματος ανάπτυξης δεξιοτήτων ζωής στην αυτοαποτελεσματικότητα μαθητών/τριών Α΄ Γυμνασίου [The effect of a life skills program on self-efficacy of 7th-grade students]. Exercise and Society, 45, 68-75.
Goudas, M., Hatzidimitrious, V., & Kikidi, M. (2006). The effects of self-talk on throwing and jumping events performance. Hellenic Journal of Psychology, 3, 105-116.
Goudas, M. & Giannoudis, G. (2008). A team-sports-based life-skills program in a physical education context. Learning and Instruction, 18, 538-546.
Goudas, M. & Giannoudis, G. (2010). A qualitative evaluation of a life-skills program in a physical education context. Hellenic Journal of Psychology, 7, 315-334.
Gould, D., Collins, K., Lauer, L., & Chung, Y.C. (2007). Coaching life skills through football: A study of award winning high school coaches. Journal of Applied Sport Psychology, 19, 16-37, doi: 10.1080/10413200601113786
Gould, D. & Carson, S. (2008). Life skills development through sport: Current status and future directions. International Review of Sport and Exercise Psychology, 1, 58-78.
Hatzigeorgiadis, A., Zourbanos, N., Galanis, E., & Theodorakis, Y. (2011). Self-talk and sports performance: a meta-analysis. Perspectives on Psychological Science, 6, 348-356. http://dx.doi.org/10.1177/1745691611413136.
Hogan, C. (2000). The impact of a peer-led program on the peer leaders’ leadership-related skills. Unpublished Master thesis, Virginia Commonwealth University.
Κιορπέ, Δ. (2002). Η διδασκαλία δεξιοτήτων ζωής στο μάθημα της φυσικής αγωγής. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διατριβή. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη.
Kolovelonis, A., Dimitriou, E., Goudas, M., Gerodimos, V., & Digelidis, N. (2005). The effect of a life skills training program in 7th grade students' muscular strength and flexibility. Proceedings of 2nd Forum for Physical Education, Thessaloniki, Christodoulidis.
Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2011). The effects of instructional and motivational self-talk on students’ motor task performance in physical education. Psychology of Sport and Exercise, 12, 153-158. http://dx.doi.org/10.1016/j.psychsport.2010.09.002.
Kolovelonis, A., Goudas, M., & Dermitzaki, I. (2012). The effects of self-talk and goal setting on self-regulation of learning a new motor skill in physical education. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 10, 221-235. http://dx.doi.org/10.1080/1612197X.2012.671592.
Κολοβελώνης, Α., Γούδας, Μ., Δημητρίου Ε., & Γεροδήμος, Β. (2006). Η επίδραση ενός προγράμματος διδασκαλίας δεξιοτήτων ζωής στον αυτοκαθορισμό των μαθητών. [The effect of a life skills training program on students' Self-Determination]. Αναζητήσεις στην Φυσική Αγωγή και τον Αθλητισμό, 4, 379-389.
Laker, A. (2000). Beyond the boundaries of physical education. London: Routledge Falmer Taylor & Francis Group.
Mangrulkar, L., Whitman, C.V., & Posner, M. (2001). Life skills approach to child and adolescent healthy human development. Pan American Health Organization. Division of Health Promotion and Protection Family Health and Population Program.
O’Hearn, T.C. & Gatz, M. (2002). Going for the goal: Improving youth problem solving skills through a school-based intervention. Journal of Community Psychology, 30(3), 281–303.
Papacharisis, V. (2004). Implementation of life skills development programs in physical education and sports. Unpublished Doctoral Dissertation. University of Thessaly, Greece.
Papacharisis, V., Goudas, M., Danish, S.J., & Theodorakis, Y. (2005). The effectiveness of teaching a life skills program in a sport context. Journal of Applied Sport Psychology, 17, 247-254.
Papacharisis, V., Theofanidis, G., & Danish, S. (2006). Education through the Physical: The effectiveness of teaching life skills program in Physical Education. Motivation of Exercise and Physical Activity, 67-77.
Παπαϊωάννου, Α., Θεοδωράκης, Ι., & Γούδας, Μ. (2006). Για μία καλύτερη Φυσική Αγωγή. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
Petitpas, A.J., Cornelius, Α., Van Raalte, J., & Jones, T. (2005). A framework for planning youth sport programs that foster psychosocial development. The Sport Psychologist, 19(1), 63–80.
Petlichkoff, L.M. (2004). Self-regulation skills for children and adolescents. In Goudas, M., & Giannoudis, G. (2008). A team-sports- based life- skills program in a physical education context. Learning and Instruction, 18, 528-536.
Theodorakis, Y., Weinberg, R., Natsis, P., Douma, E., & Kazakas, P. (2000). The effects of motivational versus instructional self-talk on improving motor performance. The Sport Psychologist, 14, 253-272.
Θεοφανίδης, Γ. (2002). Πρόγραμμα εφαρμογής δεξιοτήτων ζωής στην ολυμπιακή παιδεία. Αδημοσίευτη μεταπτυχιακή διατριβή. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, Κομοτηνή.
Siedentop, D. (1980). Physical education: Introductory analysis. Dubuque, Iowa: William C. Brown. In Papacharisis, V., Theofanidis, G., & Danish, S. (2007). Education through the Physical: The effectiveness of teaching life skills program in Physical Education. Motivation and Physical Activity, 67-77.
Theodorakis, Y. (1996). The influence of goals, commitment, self-efficacy and self-satisfaction on motor performance. Journal of Applied Sport Psychology, 8, 171- 182.
Weiss, M.R. (2006). Hearing on the First Tee and schools: Working to build character education In Kolovelonis, A., Goudas, M., Dimitriou, E., Hassandra, M. (2010). A qualitative Evaluation of a Life Skill Training Program in Physical Education. Inquiries in Sport & Physical Education, 8(2), 107-118.
World Health Organization (1999). Partners in life skills education. Geneva, Switzerland: World Health Organization, Department of Mental Health.
Zetou, E., Vernadakis, N., Bebetsos, E., & Makraki, E. (2012). The effect of self-talk in learning the volleyball service skill and self-efficacy improvement. Journal of Human Sport and Exercise, 7(4), 794- 805.
Ζέτου, Ε. & Κασαμπαλής, Θ. (2006). Πετοσφαίριση (1η έκδοση). Αθήνα: Εκδόσεις ΤΕΛΕΘΡΙΟΝ.
Ζέτου, Ε. (2011). Ψυχολογική προετοιμασία στη Πετοσφαίριση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας