Αυτό-αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προπονητών Πετοσφαίρισης αναπτυξιακών ηλικιών

Συγγραφείς

  • Φερενίκη Μουντάκη Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Ελένη Ζέτου Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Βάσω Δέρρη Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Μαρία Μιχαλοπούλου Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Βασίλειος Γεροδήμος Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να αξιολογήσει την αποτελεσματικότητα των προπονητών Πετοσφαίρισης, μέσω της αυτο-αξιολόγησής τους, και να ελέγξει την πιθανή επίδραση της ηλικίας, του φύλου και της εμπειρίας σε αυτή. Το δείγμα αποτέλεσαν 131 προπονητές Πετοσφαίρισης αναπτυξιακών ηλικιών,18-51 ετών. Για την αξιολόγηση των απόψεων των προπονητών για τη διδακτική τους αποτελεσματικότητα χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education  (SETEQ-PE) των Kyrgiridis, Derri, Emmanouilidou, Chlapoutaki και Kioumourtzoglou (2014). Το ερωτηματολόγιο περιλαμβάνει 25 θέματα από έξι κατηγορίες αποτελεσματικής διδασκαλίας: Περιεχόμενο προπόνησης, Υλοποίηση προπόνησης, Περιβάλλον μάθησης, Στρατηγικές διδασκαλίας, Αξιολόγηση προπονητή και αθλητή και Χρήση της τεχνολογίας.  Η περιγραφική στατιστική έδειξε ότι οι περισσότεροι προπονητές θεωρούν ότι είναι πολύ καλοί στην «Υλοποίηση της προπόνησης», «Διαμόρφωση του περιβάλλοντος της προπόνησης», «Εφαρμογή» και «Στρατηγικές διδασκαλίας», αλλά υστερούν στους παράγοντες «Αξιολόγηση προπονητή και αθλητή» και «Χρήση της τεχνολογίας». Η ανάλυση διακύμανσης (ANOVA) έδειξε ότι οι προπονήτριες θεωρούν ότι είναι καλύτερες στους παράγοντες «Περιβάλλον μάθησης», «Υλοποίηση προπόνησης» και «Εφαρμογή περιεχομένου προπόνησης» από τους άνδρες προπονητές. Σχετικά με την ηλικία, οι προπονητές/προπονήτριες 36-41 ετών ήταν καλύτεροι σε όλους τους παράγοντες εκτός της «Αξιολόγησης». Αναφορικά με την προπονητική εμπειρία, αυτοί που είχαν 6-9 χρόνια ήταν καλύτεροι σε όλους τους παράγοντες εκτός της «Αξιολόγησης». Τα αποτελέσματα αυτά μπορούν να παρέχουν χρήσιμα στοιχεία στους προπονητές ώστε να βελτιώσουν την προπονητική τους ικανότητα, βάσει των κριτηρίων του εργαλείου αλλά και στους φορείς του αθλήματος ώστε να σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν ανάλογα προγράμματα επιμόρφωσης.

 

Λέξεις κλειδιά: προπονητής, καθοδήγηση, αποτελεσματικότητα, αυτό-αξιολόγηση, Πετοσφαίριση, προπόνηση.

Βιογραφικό Συγγραφέα

Ελένη Ζέτου, Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης

Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΣΕΦΑΑ, ΤΕΦΑΑ, Δ.Π.Θ.

Αναφορές

Airasian, P. W., & Gullickson, A. W. (1997). Teacher self-evaluation tool kit. Thousand Oaks, CA: Corwin Press.

Airasian, P. W., & Gullickson, A. (1994). Teacher self-assessment: Potential and barriers. Kappa delta Pi Record, 30, 6-10.

Amorose, A. J. (2007). Coaching effectiveness: Exploring the relationship between coaching behavior and self-determined motivation. In M. S. Hagger & N.L.D. Chatzisarantis (Eds.), Intrinsic Motivation and Self Determination in Exercise and Sport (pp. 209-227). Champaign, IL: Human Kinetics.

Arends, R. I. (1994). Learning to teach (3rd ed.). New York: McGraw-Hill

Bacon, D. R., Sauer, P. L., & Young, M. (1995). Composite reliability in structural equations modeling. Educational and Psychological Measurement, 55, 394-406.

Ball, D. L., Sleep, L., Boerst, T. A., & Bass, H. (2009). Combining the development of practice and the practice of development in teacher education. The elementary School Journal, 109, 458-474.

Βασιλειάδου, Ο., Δέρρη, Β., Εμμανουηλίδου, Κ., & Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2005). Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού Φυσικής Αγωγής. Πρακτικά 2ου Φόρουμ της Ελληνικής Ακαδημίας Φυσικής Αγωγής (σσ. 57-60). Καλλιθέα, Χαλκιδική: Ελληνική Ακαδημία Φυσικής Αγωγής.

Bloom, G. A., Crumpton, R., & Anderson, J.E. (1999). A systematic observation study of the teaching behaviors of an expert Basketball coach.The Sport Psychologist, 13, 157-170.

Boone, K. S., Beitel, P., & Kuhlman, J. S. (1997). The effects of the win/loss record on cohesion. Journal of Sport Behavior, 20, 125-134.

Chelladurai, P. (2007). Leadership in Chelladurai, P. (1978). A contingency model of leadership in athletics. Unpublished doctoral dissertation, University of Waterloo, Department of Management Sciences, Ontario, Canada.

Chelladurai, P. (1993a). Leadership In RN, Singer, M. Murphey, & L.K. Tennant (Eds.). Handbook of research on sport psychology (pp.647-671). NewYork: MacMillan.

Chelladurai, P. (1990). Leadership in sports: A review of relevant research. International Journal of Sport Psychology, 21, 328–354.

Chelladurai, P., & Saleh, S.D. (1980). Dimensions of leader behavior in sports: Development of a leadership scale. Journal of Sport Psychology, 2, 34-45.

Cheung, R. P. (2009). The Use of Self-Assessment to Foster Students' Learning in Teacher Education: An Experience in Teaching Practice. Action in Teacher Education, 31(1), 49-57.

Côté, J., Salmela, J. H., & Russell, S. (1995). The knowledge of high performance gymnastic coaches: Methodological framework. The Sport Psychologist, 9, 65-75.

Cushion, C. (2016). An investigation of professional top-level youth football coaches’ questioning practice", Qualitative Research in Sport and Exercise, ISSN: 1939-8441. DOI: 10.1080/2159676X.2016.1157829.

Cushion, C. J., & Jones, R. (2006). Power, Discourse, and Symbolic Violence in Professional Youth Soccer: The Case of Albion Football Club. Sociology of Sport Journal, 23, 142-161.

Cushion, C. J., Armour, K. M. & Jones R. L. (2003). Coach Education and Continuing Professional Development: Experience and Learning to Coach. QUEST, 55, 215-230.

Darling-Hammond, L., & Ball, D. L. (2004). Teaching for high standards: What policymakers need to know and be able to do. Kutztown, PA: National Commission on Teaching and America's Future.

Dimitriadis, S. (2011). Customers’ relationship expectations and costs as segmentation variables: preliminary evidence from banking. Journal of Services Marketing, 25 (4), 294-308.

Douge, B., & Hastie, P. (1993). Coach effectiveness.Sport Science Review, 2(2): 14- 29.

Duda, J., & Ballaguer, I. (2007). Coach-created motivational climate. In S. Jowett & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport, (pp. 117-130). Champaign, IL: Human Kinetics.

Feltz, D.L., Hepler, T. J., Roman, N. &Paiement, C. (2009).Coaching Efficacy and Volunteer Youth Sport Coaches. The Sport Psychologist, 23, 24-41.

Feltz, D. L., Chase, M.A., Moritz, S. E., & Sullivan, P. J. (1999). A conceptual model of coaching efficacy: Preliminary investigation and instrument development. Journal of Educational Psychology, 91, 765–776.

Fornell, C., & Larcker, D. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement errors. Journal of Marketing Research, 18, 39-50.

Fowler, Jr, F. J. (2013). Survey research methods. Sage publications.

Grossman, P., & McDonald, M. (2008). Back to the future: Directions for research in teaching and teacher education. American Educational Research Journal, 45, 184-205.

Harrison, J. (1987). A review of the research on teacher effectiveness and its implications for current practice. Quest, 39, 35-55.

Harrison, J.M., Preece, L.A., Blakemore, C.L., Richards, R.P., Wilkinson, C. & Fellingham, G.W. (1999). Effects of two instructional models –Skill teaching and Mastery learning –on skill development, knowledge, self –efficacy, and game play in volleyball. Journal of teaching in physical education, 19, 34-57.

Henderlong, J., & Lepper, M. R. (2002). The effects of praise on children’s intrinsic motivation: A review and synthesis. Psychological Bulletin, 128(5), 774-795.

Horn, T. S. (2002).Coaching effectiveness in the sport domain.In T. S. Horn (Ed.), Advances in sport psychology (2nd ed., pp. 319–354). Champaign, IL: Human Kinetics.

Inan, M. (2010). A Study on the Trainee Teachers' Self Assessment in Physical Education Teaching Skills and its Effect on their Academic Achievement. Gifted Education International, 26, 35-44.

Ingvarson, L. C. (2001). Strengthening the profession: A comparison of recent reforms in the USA and the UK. Canberra: ACE.

Jowett, S., & Chaundy, V. (2004). An Investigation Into the Impact of Coach Leadership and Coach-Athlete Relationship on Group Cohesion. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, Vol 8(4), Dec 2004, 302-311. http://dx.doi.org/10.1037/1089-2699.8.4.302

Keller, C. L., & Duffy, M. (2005). "I said that?" How to improve your instructional behavior in just 5 minutes per day through data-based self-evaluation. Teaching Exceptional Children, 37(4), 36-39.

Kyrgiridis, P., Derri, V., Emmanouilidou, K., Chlapoutaki, E., & Kioumourtzoglou, E. (2014). Development of a Questionnaire for Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education (SETEQ-PE). Measurement in Physical Education and Exercise Science, 18(2), 73-90. doi:10.1080/1091367X.2013.866557.

Kyriakou, C. (2001). Effective Teaching in Schools. Theory and Practice. Cheltenham: Nelson Thornes.

Malete, L., & Feltz, D.L. (2000). The effect of a coaching education program on coaching efficacy. The Sport Psychologist, 14,410–417.

Malina, R.M., & Clark, M.A. (Eds.) (2003). Youth Sports: Perspectives for a New Century. Monterey, CA: Coaches Choice.

Martens, R. (2004). Successful Coaching. Human Kinetics 3rd Ed. Hong Kong.

McCombs, B. (1997). Self-assessment and reflection: Tools for promoting teacher changes toward learner-centered practices. NASSP Bulletin, 81, 1-14.

Metzler, M. W., & Tjeerdsma, B. L. (2000). Teacher education program assessment and the GSU PETE assessment project. Journal of Teaching in Physical Education, 19, 395-401.

Morgan, P., Bourke, S., & Thompson, K. (2002). Physical educator's perceptions about physical education: An Analysis of the prospective and practising teacher.Paper presented at the Australian Association for Research in Education conference, Brisbane: Queensland.

Myers, N.D., Vargas-Tonsing, T.M., & Feltz, D.L. (2005). Coaching efficacy in intercollegiate coaches: Sources, coaching behavior, and team variables. Psychology of Sport and Exercise,6, 129–143.

Nolan, J., & Hoover, L. A. (2004). Teacher supervision and evaluation: Theory into practice. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons Inc.

Nunnaly, J. C. (1978). Psychometric theory (2nd ed.). New York, NY: McGraw-Hill.

Οικονομόπουλος , Γ., Τζέτζης, Γ., Κιουμουρτζόγλου, Ε., & Τσορμπατζούδης, Χ. (2001). Απόψεις καθηγητών φυσικής αγωγής σχετικά με το ζήτημα της αξιολόγησης της σχολικής επίδοσης στη φυσική αγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Φυσική δραστηριότητα και Ποιότητα Ζωής, 2, 46-62.

Pereira, F., Mesquita, I., & Graça, A. (2009). Accountability systems and instructional approaches in youth volleyball training.Journal of Sport Science & Medicine, 8, 366-373.

Peterson, K. D. (2000). Teacher Evaluation. A Comprehensive Guide to New Directions and Practices (2η ed.). Thousand Oaks, California: Corwin Press.

Poczwardowski, A., Barott, J. E., & Henschen, K. P. (2002). The athlete and coach: Their relationship and its meaning. Results of an interpretive study. International Journal of Sport Psychology, 33(1), 116–140.

Prapavessis, H., & Carron, A.V. (1996). The effect of group cohesion on competitive state anxiety. Journal of Sport & Exercise Psychology, 18, 64-74.

Saury, J. & Durand, M. (1998). Practical Knowledge in Expert Coaches: On-Site Study of Coaching in Sailing. Research Quarterly for Exercise and Sport, 69, 3.

Smith, R. E., & Smoll, F. L. (1997). Coaching the coaches: Youth sports as a scientific and applied behavioral setting. Current directions in psychological science, 6(1), 16-21.

Smith R. E., Zane, N. S., Smoll, F. L., & Coppell, D. B. (1983).Behavioral assessment in youth sports: Coaching behaviors and children’s attitudes. Medicine and Science in Sport and Exercise, 15,208-214.

Smoll, F. L., & Smith, R. E. (2006).Enhancing coach–athlete relationships: Cognitive-behavioral principles and procedures. In J. Dosil (Ed.), The Sport Psychologist’s Handbook: A Guide for Sport-Specific Performance Enhancement (pp. 19-37). Chichester, UK: John Wiley & Sons.

Smoll, F L., & Smith, R. E. (2002).Children and Youth in Sport: A Biopsychosocial Perspective (2nded.). Dubuque, IA: Kendall/Hunt.

Tζιουμάκης, Γ., Μιχαλοπούλου, Μ.,Αγγελούσης, Ν., Παπαϊωάννου, Α. & Χριστοδουλίδης, Τ. (2010). Αξιολόγηση της Προπονητικής Συμπεριφοράς Προπονητών Αναπτυξιακών Ηλικιών μέσω Συστηματικής Παρατήρησης. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, Τόμος 7 (3), 344-354.

Vargas-Tonsing, T.M., Warners, A.L., & Feltz, D.L. (2003). The predictability of coaching efficacy on team efficacy and player efficacy in volleyball. Journal of Sport Behavior, 26, 396–406.

Vasiliadou, Ο., Emmanouilidou, Κ., & Derri, V. (2004). The influence of the educators’ gender in teaching physical education. Proceedings 2004 Pre-Olympic Congress, 428, 6-11. Thessaloniki.

Weiss, M. (2004). Developmental Sport and Exercise Psychology: A Lifespan Perspective. Morgantown, WV: Fitness Information Technology.

Wood, T. D. (2012). Teacher perceptions of gender-based differences among elementary school teachers. International Electronic Journal of Elementary Education, 4(2), 317-345.

Wragg, E. C. (1984). Classroom Teaching Skills.London: Croom Helm.

Zetou, E., Amprasi, E., Michalopoulou, M., &Aggelousis, N. (2011).Volleyball coaches behaviorassessment through systematic observation. Journal of Human Sport & Exercise, 6(4), 585-593.

Zetou, E., Kourtesis, Τ., Giazitzi, Κ.,& MichalopoulouΜ. (2008). Management and ContentAnalysis of Timeout during Volleyball Games. International Journal of Performance Analysis in Sport, 8(1), 44-55.

Zetou, E., Filippou, A., Filippou, F., & Vernadakis, N. (2016). Validity and Reliability of coaching competency in team sports. Journal of Physical Education and Sport, 16(2), 493–499.

Ζέτου, Ε., Σαλούστρου, Α., Μπεμπέτσος, Ε., & Διγγελίδης, Ν. (2015). Συστηματική καταγραφή και συγκρίσεις των σχολίων ανατροφοδότησης προπονητών Πετοσφαίρισης νεαρών αθλητών.PANRJournalhttp://www.panr.com.cy

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2023-04-09

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Μουντάκη Φ., Ζέτου Ε., Δέρρη Β., Μιχαλοπούλου Μ., & Γεροδήμος Β. (2023). Αυτό-αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των προπονητών Πετοσφαίρισης αναπτυξιακών ηλικιών. Άθληση και Κοινωνία, 2. ανακτήθηκε από http://ojs.staff.duth.gr/ojs/index.php/ExSoc/article/view/361

Τεύχος

Ενότητα

Προπονητική Ομαδικών Αθλημάτων