Η επίδραση της παρατήρησης εξειδικευμένου προτύπου στη μάθηση και επίδοση του άλματος σε μήκος σε παιδιά ηλικίας 9-11 ετών.

Συγγραφείς

  • Μαρία Μαυραγανη
  • Ελένη Ζέτου
  • Μαρία Μιχαλοπούλου
  • Νίκος Αγγελούσης

Περίληψη

Σκοπός της παρούσας εργασίας ήταν η εξέταση της επίδρασης της παρατήρησης εξειδικευμένου προτύπου σε συνδυασμό με προφορικές οδηγίες (λέξεις κλειδιά δεξιότητας) στην απόδοση, στη μάθηση και στην επίδοση του άλματος σε μήκος, στο άθλημα του στίβου. Οι συμμετέχοντες ήταν 32 παιδιά ηλικίας 9-11 ετών, (ΜΟ=10,14, ΤΑ=5,20) ετών, τα οποία δεν είχαν διδαχθεί τη δεξιότητα του άλματος σε μήκος. Οι συμμετέχοντες/ουσες χωρίστηκαν τυχαία σε δυο ομάδες, την πειραματική ομάδας (ν=16, 8 κορίτσια και 8 αγόρια) και την ομάδα ελέγχου (ν=16, 7 κορίτσια και 9 αγόρια). Οι ασκούμενοι/ες της πειραματικής ομάδας διδάχτηκαν τη δεξιότητα με οπτική πληροφόρηση/ανατροφοδότηση και πιο συγκεκριμένα μέσω της παρακολούθησης εξειδικευμένου προτύπου (κορυφαίος αθλητής) στον φορητό ηλεκτρονικό υπολογιστή σε συνδυασμό με τις προφορικές οδηγίες (λέξεις κλειδιά) από τον προπονητής τους, ενώ οι ασκούμενοι της ομάδας ελέγχου ακολούθησαν την παραδοσιακή μέθοδο διδασκαλίας/ανατροφοδότησης (γνώση της απόδοσης) από τον προπονητή τους. Η διάρκεια του προγράμματος διήρκησε 5 εβδομάδες, από 3 φορές την εβδομάδα (4 εβδομάδες παρέμβασης με εξάσκηση και 2 χωρίς εξάσκηση για την αξιολόγηση της διατήρησης). Η αξιολόγηση των ασκούμενων έγινε αξιολογ΄βντας την επίδοση αλλά και την τεχνική μεσω βιντεοσκόπηση και ανάλυση της κίνησης σε 4 σημεία, αφού ελέγχθηκε η εσωτερική και εξωτερική αξιοπιστία των παρατηρητών. Η ανάλυση διακύμανσης με επαναλαμβανόμενες μετρήσεις έδειξε ότι οι ασκούμενοι και των δυο ομάδων έμαθαν τη δεξιότητα, αλλά αυτοί της πειραματικής ομάδας ήταν καλύτεροι στην απόδοση και μάθηση από αυτούς της ομάδας ελέγχου. Όσον αφορά στην επίδοση οι ασκούμενοι και των δυο ομάδων βελτιώθηκαν, χωρίς να υπάρξουν διαφορές μεταξύ τους. Συμπερασματικά η παρατήρηση εξειδικευμένου πρότυπου σε συνδυασμό με τις προφορικές οδηγίες, είναι μια μέθοδος ανατροφοδότησης η οποία βελτίωσε σημαντικά την απόδοση και τη μάθηση της δεξιότητας του άλματος σε μήκος σε μικρά παιδιά και συνίσταται να χρησιμοποιείται από τους προπονητές.

Λέξεις κλειδιά: παρατήρηση μοντέλου, προφορικές οδηγίες, άλμα σε μήκος, παιδιά.

Αναφορές

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: a social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

Brown, R. M., & Penhune, V. B. (2018). Efficacy of auditory versus motor learning for skilled and novice performers. Journal of Cognitive Neuroscience, 30(11), 1657-1682.

Carroll, W. R., & Bandura, A. (1987). Translating cognition into action: The role of visual guidance in observational learning. Journal of Motor Behavior, 19, 385-398.

Green, B. S., & Salkind, J. N. (2013). Using SPSS for Windows and Macintosh: Analyzing and understanding data (7th ed.). New Jersey: Prentice Hall.

Haworth, J. L., Vallabhajosula, S., Tzetzis, G., & Stergiou, N. (2013). Optimal variability and complexity: a novel approach for management principles. In Chaos and Complexity Theory for Management: Nonlinear Dynamics (pp. 328-351). IGI Global.

Hebert, E., & Landin, D. (1994). Effects of a Learning Model and Augmented Feedback on Tennis Skills Acquisition. Research Quarterly for Exercise and Sport, 65 (3), 250 – 257.

Ingram, T. G., Solomon, J. P., Westwood, D. A., & Boe, S. G. (2019). Movement related sensory feedback is not necessary for learning to execute a motor skill. Behavioral brain research, 359, 135-142.

Κοντοστάθης, Α., Αλεξίου, Α., Αυγερινός, Α., Πυλιανίδης, Θ., Μητηλέτσης, Μ., & Κελεπούρης, Ν. (1992). Κλασσικός Αθλητισμός, Κομοτηνή: Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης.

Λαζαρίδης, Α., & Γοροζίδης, Γ. (2012). Η Επίδραση της Ανατροφοδότησης με Αυτοπαρατήρηση στη Μάθηση του Σέρβις στην Πετοσφαίριση, στα Πλαίσια του Μαθήματος της Φυσικής Αγωγής. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 10 (2), 103 – 113.

Magill, R.A., & Schoenfelder -Zohdi, B. (1996). A visual model and knowledge of perfor mance as sources of information for learning a rhythmic gymnastics skill. International Journal of Sport Psychology, 27, 7-22.

Magill, R.A. (1993a). Modeling and verbal feedback influences on motor skill learning. Journal of Sport Psychology, 24, 358-369.

Maleki, F., Shafie Nia, P., Zarghami, M., & Neisi, A. (2010). The Comparison of Different Types of Observational Trainingon Motor Learning of Gymnastic Handstand. Journal of Human Kinetics, 26, 13-19.

McCullagh, P. (1993). Modeling: Learning, develop-mental, and social psychological considerations. In R.N. Singer, M. Murphey & L.K. Tennant (Eds.), Handbook of research on sport psychology (pp. 106-126) New York: Macmillan.

McCullagh, P., Weiss, M. R., & Ross, D. (1989). Modeling considerations in motor skill acquisition and performance: An integrated approach. In B. Pandolf (Ed.), Exercise and Sport Science Reviews (pp. 475-513) Baltimore: Williams & Wilkins.

Meaney, K. (1994). Developmental modeling effects on the acquisition, retention and transfer of a novel motor task. Erratum. Research Quarterly for Exercise & Sport, 65 (2), 196.

Miller, G., & Gabbard, C. (1988). Effects of visual aids on acquisition of selected tennis skills. Perceptual and Motor Skills, 67, 603-606.

Ong, N. T., & Hodges, N. J. (2018). Balancing our perceptions of the efficacy of success-based feedback manipulations on motor learning. Journal of motor behavior, 50(6), 614-630.

Pollock, B.J., & Lee, T.D. (1992). Effects of the model’s skill level on observational motor learning. Researh Quarterly for exercise and Sport, 63, 25-29.

Post, P. G., Aiken, C. A., Laughlin, D. D., & Fairbrother, J. T. (2016). Selfcontrol over combined video feedback and modelling facilitates motor learning. Human Movement Science, 47, 49-59.

Potdevin, F., Vors, O., Huchez, A., Lamour, M., Davids, K., & Schnitzler, C. (2018). How can video feedback be used in physical education to support novice learning in gymnastics? Effects on motor learning, self-assessment and motivation. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(6), 559-574.

Rose, J.D. (1998). Διαμορφώνοντας το περιβάλλον και τις συνθήκες μάθησης. Κινητική μάθηση και κινητικός έλεγχος: μια πολυδιάστατη προσέγγιση, Θεσσαλονίκη: University Studio Press.

Tzetzis, G., Mantis, K., Zachopoulou, E., & Kioumourtzoglou, E. (1999). The effect of modeling and verbal feedback on skill learning. Journal of Human Movement Studies, 36, 137-151.

Van Wieringen, P.J., Emmen, H.H., Bootsma, R.J., Hoogesteger, M., & Whiting, H.T.A. (1989). The effect of video-feedback on the learning of the tennis serve by intermediate players. Journal of Sport Sciences, 7, 153-162.

Vernadakis, N., Zetou, E., Tsitskari, E., Giannousi, M., & Kioumourtzoglou, E. (2008). Student attitude and learning outcomes of multimedia computer-assisted versus traditional instruction in basketball. Educ Inf Technol., 13, 167–183.

Vernadakis, N., Avgerinos, A., Zetou, E., Giannousi, M. & Kioumourtzoglou, E. (2006). Comparsion of Multimedia Computer Assisted Instruction, Traditional Instruction and Combined Instruction on Learning the Skills of Long Jump. International Journal of Computer Science in Sport, 5(1),17-32.

Weiss, M.R. (1983). Modeling and motor performance: A developmental perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport, 54, 190-197.

Wiese, M. D., Bjornstal, & Weiss, M.R. (1992). Modeling Effects on Children's Form Kinematics, Performance Outcome, and Cognitive Recognition of a Sport Skill: An Integrated Perspective. Research Quarterly for Exercise and Sport, 63 (1), 67 – 75.

Χατζηττοφή, Κ., Ζέτου, Ε., Βερναδάκης, Ν., & Χατζηγεωργιάδης, Α. (2018). Η επίδραση της παρατήρησης εξειδικευμένου προτύπου στη μάθηση της τεχνικής και στην βελτίωση της επίδοσης του προσθίου. Άθληση και κοινωνία, 61.

Ζέτου, Ε., Βερναδάκης, Ν., Παπουτσάκη, Α., & Κουρτέσης, Θ. (2015). H επίδραση της οπτικής παρατήρησης και των προφορικών οδηγιών στην απόδοση και μάθηση της τεχνικής των χεριών στο ελεύθερο και στην επίδοση αρχαρίων κολυμβητών. Αθλητική ψυχολογία, 25, 20-27.

Ζέτου, Ε., Κολτσής, Χ. & Βερναδάκης, Ν. (2013). Η Επίδραση της Παρατήρησης Εξειδικευμένου Προτύπου στη Μάθηση της Τεχνικής του Ύπτιου σε Νεαρούς Κολυμβητές. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 11 (2), 58-67.

Ζέτου, Ε., Βερναδάκης, Ν., Τζέτζης, Γ., & Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2003). Ο ρόλος της παρατήρησης μοντέλων στη μάθηση κινητικών δεξιοτήτων. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 1 (1), 58 – 79.

Zetou, E., Tzetzis, G. & Vernadakis, N., (2002). Modeling in learning two volleyball skills. Perceptual and Motor Skills, 94, 1131-1142.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2023-04-09

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Μαυραγανη Μ., Ζέτου Ε., Μιχαλοπούλου Μ., & Αγγελούσης Ν. (2023). Η επίδραση της παρατήρησης εξειδικευμένου προτύπου στη μάθηση και επίδοση του άλματος σε μήκος σε παιδιά ηλικίας 9-11 ετών. Άθληση και Κοινωνία, 1. ανακτήθηκε από http://ojs.staff.duth.gr/ojs/index.php/ExSoc/article/view/438

Τεύχος

Ενότητα

Προπονητική Ατομικών Αθλημάτων