Η επίδραση ενός εξ αποστάσεως επιμορφωτικού προγράμματος στην εφαρμογή εποικοδομητικών στρατηγικών διδασκαλίας από εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής
Περίληψη
Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν να εξεταστεί η επίδραση ενός εξ αποστάσεως προγράμματος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών φυσικής αγωγής (ΕΦΑ) στην εφαρμογή εποικοδομητικών στρατηγικών διδασκαλίας, και συγκεκριμένα στη διευκόλυνση των μαθητών στην οικοδόμηση νέων γνώσεων σε παιχνίδια/δεξιότητες και χορό/γυμναστική. Στην έρευνα έλαβαν μέρος τριάντα (Ν=30) ΕΦΑ οι οποίοι υπηρετούσαν στην Α/θμια εκπαίδευση και χωρίστηκαν σε πειραματική (n=15) και ομάδα ελέγχου (n=15). Η αυτό-αξιολόγηση των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή εποικοδομητικών στρατηγικών πραγματοποιήθηκε με το εργαλείο «Constructivist Teaching Practices Inventory in Elementary Physical Education (CTPI-EPE)» των Chen, Burry-Stock και Rovegno (2000). Η οχτώ εβδομάδων ασύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση στις εν λόγω στρατηγικές, διεξήχθη μέσω της πλατφόρμας eclass του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Για την επεξεργασία των δεδομένων εφαρμόστηκε ανάλυση διακύμανσης ως προς δύο παράγοντες εκ των οποίων ο ένας επαναλαμβανόμενος. Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική βελτίωση της πειραματικής ομάδας στη διευκόλυνση των μαθητών στην οικοδόμηση νέων γνώσεων τόσο στο χορό/γυμναστική όσο και στα παιχνίδια/δεξιότητες, ενώ η ομάδα ελέγχου σημείωσε σημαντική βελτίωση μόνο στον τελευταίο παράγοντα, αλλά μικρότερη από την πειραματική. Συμπερασματικά, φαίνεται ότι το πρόγραμμα επιμόρφωσης βοήθησε τους ΕΦΑ να χρησιμοποιήσουν εποικοδομητικές στρατηγικές διδασκαλίας (ΕΣΔ) ενώ είναι πιθανό η αυτό-αξιολόγηση να βοήθησε τους εκπαιδευτικούς που δεν παρακολούθησαν την επιμόρφωση να συμπεριλάβουν στοιχεία ΕΣΔ σε συγκεκριμένες δραστηριότητες. Η συστηματική παρατήρηση των συγκεκριμένων στοιχείων κατά τη διδασκαλία θα μπορέσει να συμπληρώσει τα αποτελέσματα που προέκυψαν από την αυτό-αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και να ολοκληρώσει την εικόνα της εποικοδομητικής διδασκαλίας στη Φυσική Αγωγή.
Αναφορές
Allport, G. (1967). Attitudes. In M. Fishbein (Ed.), Readings in attitude theory and measurement (pp. 1-13). Νew York: John Wiley & Sons.
Αμαραντίδης, Α. & Αντωνίου, Π. (2007). Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικού Υλικού για την Επιμόρφωση Καθηγητριών Φυσικής Αγωγής στο Ποδόσφαιρο με τη Μεθοδολογία της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 5(3), 363–378.
Azzarito, L., & Ennis, C.D. (2003). A sense of connection: Toward social constructivist physical education. Sport, Education, and Society, 8, 179-197.
Beamer, T., Van Sickle, M., Harrison, G., & Temple, G. (2008). Lasting impact of a professional development program on constructivist science teaching. Journal of Elementary Science Education, 20(4), 49-60.
Brooks, J.G., & Brooks, G.M. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Burry-Stock, J.A. (1995). Expert science teaching evaluation model (ESTEEM): Theory, development, and research. Kalamazoo, MI: The Evaluation Center, Western Michigan University.
Chen, W., Burry-Stock, J.A., & Rovegno, I. (2000). Self-Evaluation of Expertise in Teaching Elementary Physical Education from Constructivist Perspectives. Journal of Personnel Evaluation in Education, 14(1), 25-45.
Chen, W., Mason, S., Staniszewski, C., Upton, A. &Valley M. (2012). Assessing the quality of teachers’ teaching practices. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 24(1), 25-41
Darling-Hammond, L., & McLaughlin, M.W. (1996). “Investing in Teaching as a Learning Profession: Policy Problems and Prospects.” In Teaching as the Learning Profession: Handbook of Policy and Practice, edited by L. Darling-Hammond and G. Sykes, 376–411. San Francisco, CA: Jossey- Bass.
Derri, V., Emmanouilidou, K., Antoniou, P., & Chatzaraki, V. (2012). Distance versus Face to Face Professional Development Environment: Physical Educators’ Knowledge Acquisition on Student Evaluation. Journal of Teaching and Education, 1(5), 179-183.
Derri, V., Vasiliadou O., & Kioumourtzoglou, E. (2015). The effects of a short-term professional development program on physical education teachers’ behavior and students’ engagement in learning. European Journal of Teacher Education, 1-29.
Δέρρη, Β. (2007). Η Φυσική Αγωγή στην Αρχή του 21ου αιώνα. Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις στην Α/θμια Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
Δέρρη, Β., Εμμανουηλίδου, Κ., & Βασιλειάδου, Ο. (2011). Ψηφιακό Σχολείο. Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών. Οδηγός για τον εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. Διαθέσιμο στο http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php.
Δημόπουλος, K., Κουλαϊδής, Β., & Σκλαβενίτη, Σ. (2001). Ταξινόμηση, περιχάραξη και τυπικότητα του γλωσσικού κώδικα επικοινωνίας: Μια πρόταση δημιουργίας ενός πλαισίου για την αξιολόγηση των παιδαγωγικών επιπτώσεων του διδακτικού υλικού της ανοικτής και εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Εισηγήσεις πρώτου πανελλήνιου συνεδρίου στην ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Ε.Α.Π. Διαθέσιμο στο http://www.eap.gr/news/EXAGGELIA_SYNEDRIOU/synedrio/html/sect5/18.htm (09/05/2006).
Ebrahimi, N. A. (2013). Constructivist Translation Classroom Environment Survey (CTLES): Development, validation and application. Translation & Interpreting, 5(2), 163-186.
Emmanouilidou, K., Derri, V., Antoniou, P., & Kyrgiridis, P. (2012). Comparison between synchronous and asynchronous instructional delivery method of training programme on in- service physical educators' knowledge. Turkish Online Journal of Distance Education, 13(4), 193-208. Available at http://tojde.anadolu.edu.tr/tojde49/index.htm
Εμμανουηλίδου, Κ., Αντωνίου, Π. & Δέρρη, Β. (2010). Απόψεις καθηγητών φυσικής αγωγής για την εξ αποστάσεως επιμόρφωσή τους με χρήση πλατφόρμας ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. 18ο Διεθνές Συνέδριο Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού. Κομοτηνή, σ. 2 http://www.phyed.duth.gr/undergraduate/images/files/congress/2010/poster10/ Technology.
Εμμανουηλίδου, Κ., Δέρρη, Β., Βασιλειάδου, Ό., & Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2007). Ο Ακαδημαϊκός Χρόνος Μάθησης στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 5(1), 1–9.
Fosnot, C.T., & Perry, R.S. (2005). Constructivism: A psychological theory of learning. In C. T. Fosnot (Ed.), Constructivism: Theory, perspectives, and practice (pp. 8-38). NY: Teachers College Press.
Giannousi, M., Vernadakis, N., Derri, V., Antoniou, P., & Kioumourtzoglou, E. (2014). A Comparison of student knowledge between traditional and blended instruction in a physical education in early childhood course. Turkish Online Journal of Distance Education, 15(1), 99-113.
Grennon-Brooks, J., & Brooks, M.G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
Henderson, D., Fisher, D., & Fraser, B.J. (2000). Interpersonal behavior, laboratory learning environments, and student outcomes in senior biology classes. Journal of Research in Science Teaching, 37(1), 26-43.
Hickson, C., & Fishburne, G. (2004). What is effective physical education teaching, and can it be promoted with generalist trained elementary school teachers? Paper presented at the Australian Association for Research in Education conference, Melbourne. Available at http://www.aare.edu.au/04pap/hic04158.pdf
Keller, C.L., & Duffy, M. (2005). “I said that?” How to improve your instructional behavior in just 5 minutes per daythrough data-based self-evaluation. Teaching Exceptional Children, 37(4), 36–39.
Kirk, D. & Macdonald, D. (1998). Situated Learning in Physical Education. Journal of Teaching in Physical Education, 17, 376-387.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως πολυμορφική εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σελ. 33-51). Αθήνα: Προπομπός.
Light, R., & Wallian, N.A. (2008). Constructivist-Informed Approach to Teaching Swimming. Quest, 60(3), 387-404.
Jacobsen, D.A., Eggen, P., & Kauchak, D. (2009). Methods for teaching: Promoting student learning in K-12 classrooms (8th ed.). Boston, MA: Pearson Education.
Jenkins, L. (2004). Permission to forget. Milwaukee, WI: ASQ Quality Press.
Keller, C.L., & Duffy, M. (2005). “I said that?” How to improve your instructional behavior in just 5 minutes per day through data-based self-evaluation. Teaching Exceptional Children, 37(4), 36–39.
Kohn, A. (2004). What does it mean to be well educated? Boston, MA: Beacon Press.
Κιουλάνης, Σ. (2008). Ανοικτή και εξ αποστάσεως Εκπαίδευση στην Επιμόρφωση των Παπαδούρης, Π. (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών: Μια μελέτη περίπτωσης. Εισήγηση στο 1ο Συνέδριο Ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης εκπαιδευτικών. Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Louws, Μ., van Veen, K. Meirink, J. A. & van Driel, J.H. (2017). Teachers’ professional learning goals in relation to teaching experience.European Journal of Teacher Education, 40(4), 487– 504.
Μαχαιρίδου, Μ. Αντωνίου, Α. Αυγερινός, Α., & Κουρτέσης, Θ. (2012). Ανάπτυξη και αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού σε ένα εξ αποστάσεως πρόγραμμα επιμόρφωσης καθηγητών Φυσικής Αγωγής. Πρακτικά 19ουΔΣΦΑ. Κομοτηνή.
McRobbie, C.J., & Fraser, B.J. (1993). Associations between student outcomes and psychosocial science environment. Journal of Educational Research, 87(2), 78-85.
Opfer, V.D. & Pedder, D. (2011). Conceptualizing Teacher Professional Learning. Review of Educational Research, 81(3), 376-407.
Opolot-Okurut, C. (2010). Classroom learning environment and motivation towards mathematics among secondary school students in Uganda. Learning Environments Research, 13(3), 267- 277. doi:10.1007/s10984-010-9074-7
Physical education programmes of study: key stages 1 and 2 National curriculum in England (2013). https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/239040/PRIMARY_national_curriculum_-_Physical_education.pdf.
Placek, J. H. & O Sullivan, M. (1997). The many faces of integrated physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 68(1), 2.
Prawat, R.S. (1992). Teachers' beliefs about teaching and learning: A constructivist perspective. American Journal of Education, 100(3), 354-395.
Primary school Curriculum, Physical Education (1999). Dublin Ireland Design Consultancy: Bradley Mc Gurk Partnership. www.ncca.ie/Curriculum/PE.
Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (Ed.) Handbook of research on teacher education (2nd ed., pp. 102-119). New York: Macmillan.
Riegler, A., & Quale, A. (2010). Editorial: Can radical constructivism become a mainstream endeavor? Constructivist Foundations, 6(1), 1-5.
Ross, J. A., & Bruce, C. (2007). “Professional development effects on teacher efficacy; Results of randomized field trial”. The Journal of Educational Research, 101(1), 50-66.
Rovegno, I. (1992). Learning a new curriculum approach: Mechanisms of knowledge acquisition in preservice teachers. Teaching and Teacher Education, 8(3), 253-264.
Rovegno, I. (1993a). Content-knowledge acquisition during undergraduate teacher education: Overcoming cultural templates and learning through practice. American Educational Research Journal, 30(3), 61-74.
Rovegno, I. (1993b). The development of curriculum knowledge: A case of problematic pedagogical content knowledge during advanced knowledge acquisition. Research Quarterly for Exercise and Sport, 64, 63-8.
Rovegno, I. (1998). The development of in-service teachers' knowledge of a constructivist approach to physical education: Teaching beyond activities. Research Quarterly for Exercise and Sport, 69, 147-62.
Shapiro, B.L. (1994). What children bring to light: A constructivist perspective on children's learning in science. New York, NW: Teacher College Press.
Schunk, D.H. (2008). Learning theories: An educational perspective (5th ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson Merrill Prentice Hall.
Wang, Ρ. (2016). Teachers’ Implementation of Constructivist Teaching: Does Career Motivation Make a Difference? Unpublished doctoral. Indiana University of Pennsylvania.
Whipp, P., Taggart, A., & Jackson, B. (2014). Differentiation in outcome-focused physical education: pedagogical rhetoric and reality. Journal of Physical Education and Sport Pedagogy, 19(4), 370-382.
Χατζηθεοδούλου - Λοϊζίδου, Π., Κακούρης, Α., & Κυριακίδης, Λ. (2003). Κατασκευή οδηγού μελέτης σε ηλεκτρονική μορφή με βάση υπάρχον συμβατικό υλικό για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης. Πρακτικά του 2ου πανελληνίου συνεδρίου για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Πάτρα, 27,28-30 Μαρτίου 2003 (σελ. 486-491). Αθήνα: Προπομπός.
Yager, R.E. (1991). The constructivist learning model. The Science Teacher, 51, 52-57.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας