Κοινωνικές δεξιότητες παιδιών με και χωρίς δυσλεξία ή/και αναπτυξιακή διαταραχή κινητικού συντονισμού στη Φυσική Αγωγή
Περίληψη
Τα παιδιά με Δυσλεξία ή/και Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού αντιμετωπίζουν εκτός από τις δυσκολίες στον ακαδημαϊκό και κινητικό τομέα, προβλήματα κοινωνικής ένταξης και προσαρμογής. Σκοπός της παρούσας έρευνας ήταν η σύγκριση των κοινωνικών δεξιοτήτων των παιδιών με και χωρίς συννοσηρότητα (Δυσλεξία και Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού) ηλικίας 9-12 ετών, στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής. Το δείγμα αποτέλεσαν 24 Εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής, 12 γυναίκες και 12 άντρες, από διάφορα μέρη της Ελλάδας, οι οποίοι αξιολόγησαν συνολικά 120 παιδιά ηλικίας 9 έως 12 ετών (Δ’, Ε’ ΣΤ’ Δημοτικού). Από τα 120 παιδιά, τα 53 ήταν παιδιά με Δυσλεξία ή/και Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού, με διάγνωση από το Kέντρο Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ) και τα 67 παιδιά χωρίς αντίστοιχες δυσκολίες. Για την αξιολόγηση της ποιοτικής εκτέλεσης των κοινωνικών δεξιοτήτων των μαθητών χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο Μatson Evaluation of Social Skills With Youngsters - MESSY ΙΙ των Matson, Neal, Worley, Kozlowski και Fodstad (2012). Για την ανάλυση των δεδομένων εφαρμόστηκε ανάλυση διακύμανσης με δύο παράγοντες, την ομάδα (παιδιά με και χωρίς δυσλεξία ή/και αναπτυξιακή διαταραχή του κινητικού συντονισμού) και την τάξη (Δ’, Ε’, Στ’). Από τα αποτελέσματα διαπιστώθηκε στατιστικά σημαντική αλληλεπίδραση ομάδας και τάξης στις εχθρικές συμπεριφορές, και τις συμπεριφορές υπερβολικής εμπιστοσύνης. Τα παιδιά με συννοσηρότητα της Δ’ τάξης εμφάνισαν περισσότερες εχθρικές κοινωνικές συμπεριφορές από τα παιδιά χωρίς αντίστοιχες δυσκολίες, αλλά και πιο πολλές συμπεριφορές υπερβολικής εμπιστοσύνης. Αντίθετα, λιγότερες κατάλληλες συμπεριφορές παρατηρήθηκαν στην Δ’ και την Ε’ τάξη. Είναι πιθανό οι συμπεριφορές των παιδιών με δυσκολίες να οφείλονται στην αδυναμία τους να αποδώσουν ικανοποιητικά σε κινητικές δραστηριότητες. Ωστόσο, ένα στοχευμένο μάθημα Φυσικής Αγωγής μπορεί πράγματι να λειτουργήσει ως μέσο ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων στο σχολείο. Επομένως, μελλοντικές έρευνες θα μπορούσαν να προωθήσουν και να αξιολογήσουν την αποτελεσματικότητα παρεμβατικών προγραμμάτων κοινωνικοποίησης μαθητών με και χωρίς συννοσηρότητα.
Αναφορές
Bart, O., Jarus, T., Erez, Y., & Rosenberg, L. (2011). How do young children with DCD participate and enjoy daily activities? Research in Developmental Disabilities, 32(4), 1317-1322.
Bateman, B. (1965). Learning disabilities—an overview. Journal of School Psychology, 3(3), 1-12.
Cairney, J., Rigoli, D., & Piek, J. (2013). Developmental coordination disorder and internalizing problems in children: the environmental stress hypothesis elaborated. Developmental Review, 33(3), 224-238.
Chalfant, J. C., & King, F. S. (1976). An approach to operationalizing the definition of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 9(4), 228-243.
Δέρρη, Β. (2007). Η Φυσική Αγωγή στην αρχή του 21ου αιώνα. Σκοποί- στόχοι-επιδιώξεις στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Εκδόσεις Χριστοδουλίδη.
Δέρρη, Β., Εμμανουηλίδου, Κ., & Βασιλειάδου, Ο. (2011). Ψηφιακό Σχολείο. Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών. Οδηγός για τον εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php, και σήμερα στο http://ebooks.edu.gr/2013/allmaterial.php
Derri, V., Sparris, D., Bebetsos, E., Kouli, O., & Filippou, F. (2014). Hostile behaviors in preschoolers’ physical play: Gender effects. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 152, 772-777.
Fong, S. S., Guo, X., Liu, K. P., Ki, W. Y., Louie, L. H., Chung, R. C., & Macfarlane, D. J. (2016). Task-specific balance training improves the sensory organisation of balance control in children with developmental coordination disorder: a randomised controlled trial. Scientific Reports, 6, 20945.
Gregoriadis, A., Grammatikopoulos, V., & Zachopoulou, E. (2013). Evaluating preschoolers’ social skills: The impact of a physical education program from the parents’ perspective. International Journal of Humanities and Social Science, 3(10), 40-51.
Greendorfer, S. L. (1987). Psycho-social correlates of organized physical activity. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 58(7), 59-64.
Haga, M. (2009). Physical fitness in children with high motor competence is different from that in children with low motor competence. Physical therapy, 89(10), 1089-1097.
Hellison, D. R. (1995). Teaching responsibility through physical activity. Teaching responsibility through physical activity. Champaign IL: Human Kinetics
International Dyslexia Association (2002). Definition Consensus Project. Available at https://dyslexiaida.org/definition-consensus-project/
Jarus, T., Lourie-Gelberg, Y., Engel-Yeger, B., & Bart, O. (2011). Participation patterns of school-aged children with and without DCD. Research in Developmental Disabilities, 32(4), 1323-1331.
Jongmans, M. J., Smits-Engelsman, B. C., & Schoemaker, M. M. (2003). Consequences of comorbidity of developmental coordination disorders and learning disabilities for severity and pattern of perceptual—motor dysfunction. Journal of Learning Disabilities, 36(6), 528-537.
Kavale, K., A., & Forness, S., R. (1996). Social skill deficits and learning disabilities: A metaanalysis. Journal of Learning Disabilities, 29, 226-237.
Karasimopoulou, S., Derri, V. & Zervoudaki, E. (2012). Children’s perceptions about their health-related quality of life: effects of a health education–social skills program. Health Education Research, 27(5), 780-793.
Kirk, E. D. (1972). The Dream Thought of Piers Plowman (p. 11). New Haven, CT: Yale University Press.
Kourtessis, T., Tsigilis, N., Maheridou, M., Ellinoudis, T., Kiparissis, M., & Kioumourtzoglou, E. (2008). The influence of a short intervention program on early childhood and physical education teachers' ability to identify children with developmental coordination disorders. Journal of Early Childhood Teacher Education, 29(4), 276-286.
Kourtessis, T., Tzetzis, G., Kioumourtzoglou, E., & Mavromatis, G. (2001). The effects of an intensive recreational intervention program on children with movement difficulties. New Zealand Journal of Disability Studies, 9, 120-139.
Lingam, R., Jongmans, M. J., Ellis, M., Hunt, L. P., Golding, J., & Emond, A. (2012). Mental health difficulties in children with developmental coordination disorder. Pediatrics, peds-2011.
Lodal, K. & Bond, C. (2016). The relationship between motor skills difficulties and self-esteem in children and adolescents: A systematic literature review. Educational Psychology in Practice, 32(4), 410-423.
Lv, L., & Takami, K. (2015). The relationship between social skills and sports activities among Chinese college students. Psychology, 6, 393-399.
Magotsiou, E., & Goudas, M. (2007). Cooperative Learning as a Vehicle of Enhancing Social Skills in Physical Education. Inquiries in Sport & Physical Education, 5(1), 82-94.
Masadis, G., Filippou, F., Derri, V., & Papaioannou, A. (2016). Reliability and validity of the Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY II) in Greek context. Sport Science, 9(2), 92-96.
Matson, J. L. (1988). The Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY). Worthington, OH: International Diagnostic Systems.
Matson, J. L., Neal, D., Worley, J. A., Kozlowski, A. M., & Fodstad, J. C. (2012). Factor structure of the Matson evaluation of social skills with youngsters-II (MESSY-II). Research in Developmental Disabilities, 33(6), 2067-2071.
McCoy, S., & Banks, J. (2012) Simply academic? Why children with special educational needs don’t like school. European Journal of Special Needs Education, 27, 81-97.
Mercier, R (1992). Beyond class management: Teaching social skills through physical education. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 63(6), 83-87.
Myklebust, H. R., & Johnson, D. (1962). Dyslexia in children. Exceptional children, 29(1), 14-26.
Nepi, L., D., Facondini, R., Nucci, F., & Peru, A. (2013). Evidence from full-inclusion model: the social position and sense of belonging of students with special educational needs and their peers in Italian primary school. European Journal of Special Needs Education, 28, 319-332.
Νιζάμη, Χ., & Δόικου, Μ. (2018). Δυσλεξία και κοινωνικές σχέσεις με τους συνομηλίκους στο γενικό σχολείο: Η οπτική ενηλίκων με δυσλεξία. Παιδαγωγική επιθεώρηση, 63.
Πολυχρόνη, Φ., Χατζηχρήστου, Χ., & Μπίμπου, Α. (2006). Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: Δυσλεξία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Schoemaker, M. M., & Kalverboer, A. F. (1994). Social and affective problems of children who are clumsy: How early do they begin? Adapted Physical Activity Quarterly, 11(2), 130-140.
Skinner, R. A., & Piek, J. P. (2001). Psychosocial implications of poor motor coordination in children and adolescents. Human movement science, 20(1-2), 73-94.
Svavarsdottir, E., K. (2008). Connectedness, belonging and feelings about school among healthy and chronically ill Icelandic schoolchildren. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 22, 463-471.
Tziva-Kostala, V., Kourtessis, T., Kostala, M., Michalopoulou, M., & Evaggelinou, C. (2011). Coordination Disorder in Children with Dyslexia. European Psychomotricity Journal, 4(1), 29-37.
Wiener, J., & Tardif, C. Y. (2004). Social and emotional functioning of children with learning disabilities: does special education placement make a difference? Learning Disabilities Research & Practice, 19, 20–32.
Wright, H. & Sugden, D. (1998). A school-based intervention programme for children with developmental coordination disorder. European Journal of Physical Education, 3, 35-50.
Zwicker, J. G., Suto, M., Harris, S. R., Vlasakova, N., & Missiuna, C. (2018). Developmental coordination disorder is more than a motor problem: children describe the impact of daily struggles on their quality of life. British Journal of Occupational Therapy, 81(2), 65-73.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας