Απόψεις εκπαιδευτικών για την αποτελεσματική διδασκαλία της κίνησης/φυσικής αγωγής και την εφαρμογή της, σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας
Λέξεις-κλειδιά:
αποτελεσματική διδασκαλία, Φυσική Αγωγή, απόψεις εκπαιδευτικών, αυτοαξιολόγηση, πρωτοβάθμια εκπαίδευσηΠερίληψη
Όσο σαφείς και επίκαιρες κι αν είναι οι σύγχρονες θεωρητικές κατευθύνσεις για τις κινητικές δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο και για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό (βλ. Προγράμματα Σπουδών, ΙΕΠ 2021-2022), η αποτελεσματική εφαρμογή τους επαφίεται στις κυρίαρχες απόψεις και τις ισχύουσες πρακτικές των ίδιων των εκπαιδευτικών. Σκοπός της παρούσας μελέτης ήταν να διερευνηθούν οι απόψεις εκπαιδευτικών για την αποτελεσματική διδασκαλία της κίνησης ή της Φυσικής Αγωγής, σε σχέση με τα στοιχεία εκείνα που χρησιμοποιούν στη διδασκαλία τους. Συμμετείχαν συνολικά οκτώ (n=8) εκπαιδευτικοί, τέσσερις νηπιαγωγοί και τέσσερις εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό, που εργάζονταν σε δημόσια σχολεία του Νομού Αττικής. Μέσω ημιδομημένων συνεντεύξεων πραγματοποιήθηκε ποιοτική έρευνα, η οποία σχεδιάστηκε βάσει προηγούμενων μελετών, που εξέτασαν τις παραμέτρους που ορίζουν την αποτελεσματική διδασκαλία της κίνησης. Τα ποιοτικά ευρήματα ποσοτικοποιήθηκαν για να αναλυθούν περαιτέρω. Τα αποτελέσματα συγκλίνουν, ως επί το πλείστον, με το θεωρητικό πλαίσιο που αφορά τη διδασκαλία της κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι οι πρακτικές των εκπαιδευτικών, όπως εκφράζονται από τις απόψεις τους, συναντιούνται με τις σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους. Πιο συγκεκριμένα, η στοχοθεσία που αφορά την κίνηση, συμπνέει με τις οδηγίες του αναλυτικού προγράμματος και οι εκπαιδευτικοί και των δύο ειδικοτήτων προσπαθούν να λειτουργούν με βάση την αρχή της συμπερίληψης και προβαίνουν σε αξιολόγηση του έργου τους. Συμπερασματικά, αμφότερες οι ειδικότητες της πρωτοβάθμιας μοιράζονται σε μεγάλο βαθμό κοινές απόψεις και πρακτικές που αφορούν το σχεδιασμό, την υλοποίηση και την αξιολόγηση μαθημάτων σχετικά με την κίνηση και προσπαθούν να λειτουργούν με τρόπο τέτοιο, ώστε να αξιοποιούν όσο καλύτερα μπορούν το χώρο και τα υλικά που διαθέτουν. Ωστόσο, μέσα από τις συλλεχθείσες απόψεις αναδεικνύονται και ζητήματα που χρήζουν προσοχής και ίσως αποτελέσουν αφορμή για περαιτέρω έρευνα.
Αναφορές
Aktop, A. & Karahan, N. (2012). Physical education teacher's views of effective teaching methods in physical education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 1910-1913.
Bidzan-Bluma, I., & Lipowska, M. (2018). Physical activity and cognitive functioning of children: a systematic review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(4), 800.
Campbell, J., Kyriakides, L., Muijs, D., & Robinson, W. (2012). Assessing Teacher Effectiveness. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203403709
Carson, V., Hunter, S., Kuzik, N., Wiebe, S. A., Spence, J. C., Friedman, A., ... & Hinkley, T. (2016). Systematic review of physical activity and cognitive development in early childhood. Journal of Science and Medicine in Sport, 19(7), 573-578.
Carson, V., Lee, E. Y., Hewitt, L., Jennings, C., Hunter, S., Kuzik, N., ... & Tremblay, M. S. (2017). Systematic review of the relationships between physical activity and health indicators in the early years (0-4 years). BMC Public Health, 17(5), 33-63.
Casey, J., Goodyear, E., & Armour, R. (2011). Development of Physical Education Teachers' Efficacy for Inclusive Practice: A Review of Research Literature. Journal of Teaching in Physical Education, 30(1), 21-41. https://doi.org/10.1123/jtpe.30.1.21
Chróinín, D., & Cosgrave, C. (2013). Implementing formative assessment in primary physical education: teacher perspectives and experiences, Physical Education and Sport Pedagogy, 18(2), 219-233, https://doi.org/10.1080/17408989.2012.666787
Δέρρη, Β., Εμμανουηλίδου, Κ., & Βασιλειάδου, Ο. (2014). Ψηφιακό Σχολείο. Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών. Οδηγός για τον εκπαιδευτικό της Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. http://repository.edulll.gr/edulll/bitstream/10795/1892/3/1892_%ce%9f%ce%94%ce%97%ce%93%ce%9f%ce%a3_%ce%a6%ce%a5%ce%a3%ce%99%ce%9a%ce%97_%ce%91%ce%93%ce%a9%ce%93%ce%97_%ce%94%ce%97%ce%9c%ce%9f%ce%a4%ce%99%ce%9a%ce%9f%ce%a5.pdf
Dyson, B. (2014). Quality Physical Education: A Commentary on Effective Physical Education Teaching. Research Quarterly for Exercise and Sport, 8(2), 144–152. Informa UK Limited. https://doi.org/10.1080/02701367.2014.904155
Hickson, C. N. (2005). Teacher development: Enhancing effective teaching in elementary school physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 76(9), 43-48. https://doi.org/10.1080/07303084.2005.10608416
ΙΕΠ/ΥΠΑΙΘ (2021-2022). Νέα Προγράμαματα σπουδών. http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Jin, J., Yun, J., & Wegis, H. (2013). Changing physical education teacher education curriculum to promote inclusion. Quest, 65(3), 372-383.
Καλογιάννης, Π. (2006). Ο ρόλος της άσκησης και της Φυσικής Αγωγής στη διαμόρφωση της αυτοαντίληψης στην παιδική και εφηβική ηλικία. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 4(2), 292-310.
Khan, A., Khan, S., Zia-Ul-Islam, S., & Khan, M. (2017). Communication Skills of a Teacher and Its Role in the Development of the Students' Academic Success. Journal of Education and Practice, 8(1), 18-21.
Kyrgiridis P., Derri V., Emmanouilidou K., Chlapoutaki E. & Kioumourtzoglou E. (2014). Development of a Questionnaire for Self-Evaluation of Teacher Effectiveness in Physical Education (SETEQ-PE). Measurement in Physical Education and Exercise Science, 18(2), 73-90. https://doi.org/10.1080/1091367X.2013.866557
Kyrgyridis, P., V. Derri, and E. Kioumourtzoglou (2006). Factors that contribute to effective teaching in physical education: a review. Inquiries in Sport and Physical Education, 4(3), 409-420.
Κυργυρίδης, Π., Δέρρη, Β., & Κιουμουρτζόγλου, Ε. (2006). Παράγοντες που συμβάλλουν στην αποτελεσματική διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής: ανασκοπική μελέτη. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 4(3), 409-419.
Kyriakides, L., Creemers, B. P. M., & Antoniou, P. (2009). Teacher behaviour and student outcomes: Suggestions for research on teacher training and professional development. Teaching and Teacher Education, 25(1), 12–23.
Lieberman, L. J., & Houston-Wilson, C. (2017). Strategies for inclusion: Physical education for everyone. Human Kinetics.
McEvoy E., Heikinaro-Johansson P. & MacPhail A. (2017) Physical education teacher educators’ views regarding the purpose(s) of school physical education. Sport, Education and Society, 22(7), 812-824, https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1075971
Morgan P. & Vibeke H. (2007) Recommendations to Improve Primary School Physical Education: Classroom Teachers' Perspective. The Journal of Educational Research, 101(2), 99-108, https://doi.org/10.3200/JOER.101.2.99-112
Moser, C. A., & Kalton, G. (2017). Survey Methods in Social Investigation. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315241999
Mosston, M., & Ashworth, S. (1986/2008). Teaching physical education. San Francisco, CA: Benjamin Cummings/Pearson.
Murphy, F. & McEvoy E. (2020). Listening to the voices of teachers: primary physical education in Ireland. Sport in Society, 23(8), 1320-1336, https://doi.org/10.1080/17430437.2020.1769953
SHAPE America (2013). National Standards for K-12 Physical Education. Reston, VA: Author.
Tasaki, M. V., & Stodden, D. F. (2015). Physical Education in the Primary School: Insights into the effective teacher-student relationship. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 86(6), 34-39. https://doi.org/10.1080/07303084.2015.1043355
Timmons, B. W., LeBlanc, A. G., Carson, V., Connor Gorber, S., Dillman, C., Janssen, I., ... & Tremblay, M. S. (2012). Systematic review of physical activity and health in the early years (aged 0–4 years). Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 37(4), 773-792.
Vasiliadou, O., & Derri, V. (2006) Αποτελεσµατικότητα στη Φυσική Αγωγή. Inquiries in Sport & Physical Education, 4(2), 341-350.
Wang, H., Yang, Y., Xu, J., Niu, L., Zhang, Y., Shi, J., & Shen, L. (2023). Meta-analysis on the effects of moderate-intensity exercise intervention on executive functioning in children. PLOS ONE, 18(2), e0257823. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0257823
Zelazo, P. D., & Lyons, K. E. (2012). The potential benefits of mindfulness training in early childhood: A developmental social cognitive neuroscience perspective. Child Development Perspectives, 6(2), 154-160.
Zeng, N., Ayyub, M., Sun, H., Wen, X., Xiang, P., & Gao, Z. (2017). Effects of physical activity on motor skills and cognitive development in early childhood: a systematic review. BioMed Research International, 2760716. https://doi.org/10.1155/2017/2760716
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας