Η Επίδραση Προγραμμάτων Φυσικής Αγωγής στην Ανάπτυξη Κινητικών, Συναισθηματικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων σε Παιδιά και Εφήβους: Μελέτη ανασκόπησης
Λέξεις-κλειδιά:
Φυσική Αγωγή, Σχολικά Προγράμματα Σπουδών, Κινητικές Δεξιότητες, Κοινωνικές Δεξιότητες, Συναισθηματικές ΔεξιότητεςΠερίληψη
Η συμμετοχή των μαθητών στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, κατά την παιδική και εφηβική ηλικία, είναι καταλυτικής σημασίας για τη δια βίου συμμετοχή τους στη φυσική δραστηριότητα. Στην ελληνική και παγκόσμια βιβλιογραφία μπορεί να εντοπιστούν ποικίλα σχολικά προγράμματα Φυσικής Αγωγής τα οποία αποσκοπούν στην ανάπτυξη των κινητικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών και των εφήβων. Σκοπός της παρούσας ανασκόπησης ήταν να διερευνήσει την επίδραση των προγραμμάτων Φυσικής Αγωγής στην ανάπτυξη των κινητικών, κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων μαθητών δημοτικού και γυμνασίου. Για τις ανάγκες της ανασκόπησης, πραγματοποιήθηκε αναζήτηση ερευνών σε διεθνείς βάσεις δεδομένων. Μελετήθηκαν και αξιοποιήθηκαν 42 πηγές, οι οποίες περιλάμβαναν σχολικά προγράμματα Φυσικής Αγωγής και εξέταζαν τις επιδράσεις τους στους μαθητές. Τα αποτελέσματα αναδεικνύουν τις ευεργετικές ιδιότητες της Φυσικής Αγωγής στην φυσική κατάσταση, στην ψυχική ευημερία και στην ανάπτυξη των κινητικών, συναισθηματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων. Ωστόσο, απαιτείται διαρκής αξιολόγηση και δημοσιοποίηση των επιδράσεων των σχολικών προγραμμάτων σπουδών και του εκπαιδευτικού στα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών.
Αναφορές
Aberget, Μ., Pedersen, Ν., Toren, Κ., Svartengren, Μ., Backstrand, Β., Johnsson, Τ., & Kuhn, G. (2009). Cardiovascular fitness is associated with cognition in young adulthood. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 106(49), 20906-11.
Aljadeff-Abergel, Ε., & Ayvazo, S. (2020). Teaching Social Skills in Physical Education: A Self-Management Package Intervention. Education and Treatment of Children, 43, 153–170.
Basterfield, L., Adamson, A., Frary, J., Parkinson, K., Pearce, M., Reilly, J., & Gateshead Millennium Study Core Team (2011). Longitudinal study of physical activity and sedentary behavior in children. Pediatrics, 127(1), e24-30, DOI:10.1542/peds.2010-1935.
Bisquerra, R., & Hernandez, S. (2017). Positive Phychology, emotional education and the happy classrooms program. Phychologist Papers, 38(1), 58-65.
Caballero, G., Munoz, V., Roque, J., & Lucas, J. (2020). Emotional Education for the Development of Primary and Secondary School Students Through Physical Education: Literature Review. Education Sciences,10(8), 192.
Canabate, D., Martínez, G., Rodríguez, D., & Colomer, J. (2018). Analysing Emotions and Social Skills in Physical Education. MDPI, 10(5), 1585.
Craig, B., Brown, R., Upright, J., & DeRosier, E. (2016). Enhancing children’s social emotional functioning through virtual game-based delivery of social skills training. Journal of Child and Family Studies, 25(3), 959-968.
Dauwan, M., Begemann, M., Slot, M., Lee, E., Scheltens, P., & Sommer, I. (2019). Physical exercise improves quality of life, depressive symptoms, and cognition across chronic brain disorders: a transdiagnostic systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials. Journal of Neurology, 268(4), 1222-1246.
De Giorgio, A., Kuvacic, G., Milic, M., & Padulo, J. (2018). The Brain and Movement: How Physical Activity Affects the Brain. Journal of Sports Science and Medicine,7(2), 63-68.
Derri, V. (2017). Physical Education 4 All: Teaching and Learning in the Multicultural Greek Primary School. A Sumposium on Εducation in Greek Primary Schools. Physical Education in Greek Primary Schools.
Derri, V., & Kellis, I. (2016). The intercultural perspective of Physical Education: Goals, didactic strategies, and social outcomes in the elementary school. Round Table in invited session is-sh02 - interculturality in sports” – different approaches, effects and dilemmas.21st Annual Congress of the European College of Sport Science. Vienna, 6-9 July.
Derri, V., Kioumourtzoglou, E. & Papadopoulou, M. (2007). Physical education standards for health-related fitness in Greece: a pilot implementation in first grade. In Macau Sport Development Board, Macau SAR (Eds), The 2007 Conference on National Physical Fitness. Macau China: First Image Advertising Co. Ltd. 57-69.
Δέρρη, Β. (2017).Η Φυσική Αγωγή στην αρχή του 21ου αιώνα. Σκοποί-Στόχοι-Επιδιώξεις στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
Ericsson, I., & Karlsson, M. (2012). Motor skills and school performance in children with daily physical education in school - A 9-year intervention study. Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, 24(2), 1-6.
European Commission (2022). 2021 Physical Activity Fact sheets. European Commission.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2022). Το νέο Ευρωβαρόμετρο για το αθλητικό και την σωματική άσκηση δείχνει ότι το 49% των Ευρωπαίων αθλείται. https://greece.representation.ec.europa.eu /news/neo-eyrobarometro-gia-ton-athlitismo-kai-ti-somatiki-askisi-deihnei-oti-49-ton-eyropaion-athleitai-2022-09-19_el
Gashaj, V., Dapp, L., Trninic, D., & Roebers, C. (2021). The Effect of Video Games, Exergames and Board Games on Executive Functions in Kindergarten and 2nd Grade: An Explorative Longitudinal Study. Trends in Neuroscience and Education, 25(1). doi: 10.1016/j.tine.2021.100162
Gomez-Marmol, A., & De la Cruz-Sanchez, E. (2013). Gender and academic level differences on scholar physical education’s perceived usefulness at secondary compulsory education. Journal of Sport and Health Research, 10(8), 192.
Granic, Ι., Lobel, Α., & Engels, R. (2014). The benefits of playing video games. American Psychologist, 69(1), 66-78.
Gray, S., & Wright, P. (2019). Learning to Use Teaching for Personal and Social Responsibility Through Action Research. Journal of Teaching in Physical Education, 1-32.
Guerra, G., & Bradshaw, P. (2008). Linking the prevention of problem behaviors and positive youth development: Core competencies for positive youth development and risk prevention.New Directions for Child and Adolescent Development, 1-32.
Hassandra, M., Bekiari, A., & Sakellariou, K. (2007). Physical Education Teacher's Verbal Aggression and Student's Fair Play Behaviors. Physical Educator, 64, 94-101.
Hormenu, T., & Wilson Ansah, E. (2018). Developing and Promoting Active Lifestyles for Healthy Living and National Development. Ghana Journal of Health, Physical Education, Recreation, Sport and Dance,11(1), 60-75.
Holt, N. (2016). Positive Youth Development through Sport. 2η Έκδοση, Routledge.
Θεοδωράκης, Γ., Ζουρμπάνος, N., Χατζηγεωργιάδης, A., Δημητρακόπoυλος, Σ., & Κρομμύδας, Χ. (2013). Άσκηση, στρες και άγχος. Β. Γεροδήμος επιμέλεια, Η άσκηση ως μέσο πρόληψης και αποκατάστασης χρόνιων παθήσεων, 344-363.
Invernizzi, P., Crotti, M., Bosio, A., Cavaggiioni, L., Alberti, G., & Scurati, R. (2018). Multi-Teaching Styles Approach and Active Reflection: Effectiveness in Improving Fitness Level, Motor Competence, Enjoyment, Amount of Physical Activity, and Effects on the Perception of Physical Education Lessons in Primary School Children. Sustainability, 11(2), 405. https://doi.org/10.3390/su11020405
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2022). Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό, Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli
Kasture, B., & Bhalerao, P. (2014). Social intelligence of pupil teachers. Research Journal for Interdisciplinary Studies, 29(4), 31-42.
Kolovelonis, Α., Goudas, Μ., Dimitriou, E., & Hassandra, M. (2010). A Qualitative Evaluation of a Life Skill Training Program in Physical Education. Ιnquiries in Sport & Physical Education, 8(2), 107-118.
Kudlacek, M., Fromel, K., & Groffik, D. (2020). Associations between adolescents’ preference for fitness activities and achieving the recommended weekly level of physical activity. Journal of Exercise Science & Fitness, 18, 31-39.
Lander, Ν., Eather, Ν., Morgan, P., Salmon, J., & Barnett, L. (2017). Characteristics of teacher training in school-based physical education interventions to improve fundamental movement skills and/or physical activity: a systematic review. Sports Medicine, 47(1), 135-161.
Madrona, P., Samalot-Rivera, A., Gutierrez-Marin, E., Rodenas-Jimenez, J., & Rodenas-Jimenez, L. (2014). Improving Social Skills through Physical Education in Elementary 4th Year. American Journal of Sports Science and Medicine, 2(6), 5-8.
Malambo, C., Nova, A., Clark, C., & Musalek, M. (2022). Associations between Fundamental Movement Skills, Physical Fitness, Motor Competency, Physical Activity, and Executive Functions in Pre-School Age Children: A Systematic Review. Children, 9(7), 1059-1068.
Mintjens, S., Menting, M., Daams, J., Poppel, M., Roseboom, T., & Gemke, R. (2018). Cardio respiratory fitness in childhood and adolescence affects future cardiovascular risk factors: a systematic review of longitudinal studies. Sports Medicine, 48(11), 2577-2605.
Molina, F. (2012). Teaching in physical education: Socialization, play and emotions. Electronic Journal of Research in Educational Psychology,10(2), 755–770.
Ντάνης Σ. (2007). Η φυσική Αγωγή στην βασική εκπαίδευση στην Ελλάδα (1827-1912). Διδακτορική Διατριβή, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.
Ocariz Granja, U., Lavega Burgues, P., Lagardera Otero, F., Costes Rodriquez, A., & Serna Bardavio, J. (2014). Why are you fighting? Motor conflicts and negative emotions in the physical education class: The case of opposition games. Educatio Siglo XXI, 32(1).
Panagiotopoulou, E., (2007), Dance therapy and the public school: The development of social and emotional skills of high school students in Greece, The Arts in Psychotherapy, 59, 25-33.
Pastor-Vicedo, J., Sanchez-Oliva, A., Sanchez-Blanchart, J., & Martinez, J. (2019). Gender stereotypes in physical education. Revista Euroamericana de Ciencias del Deporte, 8(2), 23-32.
Pate, R.R., & Hohn, R.C. (Eds.). (1994). Health and fitness through physical education. Champaign, IL: Human Kinetics.
Pate, R., Davis, M., Robinson, T., Stone, E., McKenzie, T., & Young, J. (2006). Promoting physical activity in children and youth: a leadership role for schools: a scientific statement from the American Heart Association Council on Nutrition, Physical Activity, and Metabolism (Physical Activity Committee) in collaboration with the Co. PubMed, 114(11), 1214-1224.
Robinson, L., Stodden, D., Barnett, L., Lopes, V., Logan, S., Rodrigues, L., & D'Hondt, E. (2015). Motor Competence and its Effect on Positive Developmental Trajectories of Health. Sports Medicine, 45(9), 1273-1284.
Sgro, F., Quinto, A., Platania, F., & Lipoma, M. (2019). Assessing the impact of a physical education project based on games approach on the actual motor competence of primary school children. Journal of Physical Education and Sport, 19 (Supplement issue 3), Art 111, 781-786.
Siskos, Β., Proios, Μ., & Lykesas, G. (2012). Relationships between emotional intelligence and psychological factors in physical education. Studies in Physical Culture and Tourism, 19(3), 154-159.
Soukup, G., & Lynch, T. (2017). Defining Physical Education: Where Physical Activity, Physical Literacy and Health and Physical Education Fit into the Definition of Physical Education. International Council for Health, Physical Education, Recreation, Sport & Dance. ICHPER-SD Forum.
Stephen, R. (2019). Education of the Marginalized. In the context of policy initiatives for universation of elementary education. International Journal of Research in Social Sciences, 50(8), 1-12
Vidoni, C., & Ulman, D. (2012). The fair play game: Promoting social skills in physical education. A Journal for Physical and Sport Educators, 25(3), 26-30.
Vidoni, C., & Ward, P. (2009). Effects of Fair Play Instruction on student social skills during a middle school Sport Education unit. Physical Education & Sport Pedagogy, 14(3), 285–310
World Health Organization. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour: at a glance. World Health Organization.
World Health Organization. (2021). Promoting physical activity through Schools: A toolkit. World Health Organization.
Yurgelun-Todd, D. (2007). Emotional and cognitive changes during adolescence. Current Opinion in Neurobiology, 17(2), 251-257.
Zarotis, G. (2020). The Importance of Movement for the Overall Development of the Child at Pre-School Age, Journal of Advances in Sports and Physical Education, doi: 10.36348/jaspe.2020.v03i02.003.
Λήψεις
Δημοσιευμένα
Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
Τεύχος
Ενότητα
Άδεια
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
α. Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
β. Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
γ. Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας