From the National Youth Organization (NYO) of the Metaxas Regime (1936 - 1941) to the Hellenic Alkimus Corps (HAC) of the Dictatorship of the Colonels (1967 - 1974): Educational and organizational issues
Abstract
The purpose of the research was to collect and process data on the organization and training of the National Youth Organization (NYO) and the Hellenic Alkimus Corps (HAC) during totalitarian regimes in Greece (Metaxas 1936-1941 and the military dictatorship of the Colonels 1967-1974). The efforts of the young people to join NYO and HAC were prevalent at that period, where there was a military type of construction and hierarchy. The efforts of the youth to join these paramilitary organizations, the training of executives, the participation of young people in local or internal events (sports games, gatherings, parades, camps) and even of pan-Hellenic caliber (participation in sports games, organization) were observed. The ways used for discipline, control and manipulation of the youth in general were analyzed and recorded. Efforts to educate and advocate for the regimes were examined, as well as the control of the educational process within youth organizations. There were two main cores of the "regimes" that were expressed through social interventions. One was about social control, which most of the time had a repressive nature on youth activities. On the other hand, with a preventive and reformative way, aiming at the modernization of society through controlled youth organizations. In both periods of research, the youth organizations (NYO and HAC), made some innovative interventions for the implementation of ideas, practices and their orientation to a new - hypothetical way of life, which included discipline, actions, faith in the principles and ideals of the nation, and organized sports. Youth events became centers of social transformation, leading into a new proposed way of life and social behavior, seeking to eliminate class differences, strengthen gender relations, and create types of collectivism that organized people in local communities towards the principles of totalitarianism.References
Βιβλία – Άρθρα – Διατριβές
Albanidis, Εvangelos, & Ioannidis Panagiotis: “The role of sport in the totalitarian regime of Metaxas in Greece (1936-1941) compared to National Socialism in Germany”, in: 32 Aloma, 2 (2014), 15-23.
Anastasakis, Othon Evangelos: Authoritarianism in 20th century Greece: Ideology and education under the dictatorships of 1936 and 1967, PhD Thesis, London School of Economics and Political Science, University of London, London 1992.
Αγγελής, Βαγγέλης: «Εθνική Οργάνωση Νεολαίας (ΕΟΝ) 1936-1941», στο: Β. Καρδάσης-Α. Ψαρομήλιγκος (επιμ.), Η Δικτατορία του Μεταξά. Νεολαία, Ιδεολογία, Αισθητική, Ελευθεροτυπία, Αθήνα 2010, σελ. 39-68.
Αγγελής, Βαγγέλης: Γιατί χαίρεται ο κόσμος και χαμογελάει, πατέρα ..., Βιβλιόραμα, Αθήνα 2006.
Αλιβιζάτος, Νικόλαος: Οι πολιτικοί θεσμοί σε κρίση 1922-1974, Θεμέλιο, Αθήνα 1995.
Βατικώτης, Παναγιώτης: Μια πολιτική βιογραφία του Ιωάννη Μεταξά, Ευρασία, Αθήνα 2005.
Γιαννακόπουλος Ανέστης, Αλμπανίδης Ευάγγελος: «Η θέση – σχέση του αθλητισμού στα Σώματα Ελλήνων Αλκίμων στην Ελλάδα κατά τη περίοδο της Δικτατορίας (1967-1974)», στο: Πρακτικά 27ου ΔΣΦΑΑ της ΣΕΦΑΑ του ΔΠΘ, Κομοτηνή 10-12 Μαΐου 2019, σελ. 428-433.
Δράκος, Εμμανουήλ: Αθλητισμός και Νιάτα, τ. 1, Γενική Γραμματεία Αθλητισμού, Αθήνα 1971.
Ζαϊμάκης, Ιωάννης: Κρατικός παρεμβατισμός, νεολαία και αθλητισμός στη Μεταξική περίοδο, Η περίπτωση της ΕΟΝ στο Ηράκλειο, Θεμέλιο, Αθήνα 2010.
Ζήλιας, Σύλλας, Ιερεμίας, Αλέκος, Καρατζάς Χρήστος: Ιστορία του Φοιτητικού μας Κινήματος, Νέο Φοιτητικό Κίνημα, Αθήνα 1975.
Ζορμπαλάς, Σταύρος: Ο Νεοφασισμός στην Ελλάδα (1967-1974), Σύγχρονη Εποχή, Αθήνα 1978.
Ιωαννίδης, Παναγιώτης: Άθληση και ολοκληρωτικό κράτος: ο ρόλος της άθλησης στο Μεταξικό καθεστώς, στα πλαίσια της ιδεολογίας των εθνικιστικών κινημάτων του Ευρωπαϊκού μεσοπολέμου και οι συσχετίσεις με την ιδανική πολιτεία του Πλάτωνα, Μεταπτυχιακή διατριβή, ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής, Κομοτηνή 2008.
Καγκαλίδου, Ζαφειρούλα: Εκπαίδευση και πολιτική. Η περίπτωση του καθεστώτος της 4ης Αυγούστου, Αφοι Κυριακίδη, Αθήνα 1999.
Κολιόπουλος, Ιωάννης: «Εσωτερικές και εξωτερικές εξελίξεις από την 1η Μαρτίου 1935 ως την 28η Οκτωβρίου 1940», στο: Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τ. 15, Αθήνα 1978, σελ. 358-453.
Κοντού, Γεωργία: Η πολιτική και κοινωνική ιδεολογία της 4ης Αυγούστου και ο τρόπος με τον οποίο αυτή επηρέασε την εκπαίδευση και τη νεολαία (Ε.Ο.Ν.), Διδακτορική διατριβή, Σχολή Φιλοσοφική, Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα 2013.
Neveu, Erik: Κοινωνιολογία των κοινωνικών κινημάτων και ιστορίες κινημάτων από το μεσαίωνα μέχρι σήμερα, Σαββάλας, Αθήνα 2010.
Λεντάκης, Ανδρέας: Παρακρατικές οργανώσεις και 21η Απριλίου, Καστανιώτης, Αθήνα 1975.
Λιναρδάτος, Σπύρος: 4η Αυγούστου, Θεμέλιο, Αθήνα 1988.
Μανιαδάκης, Κωνσταντίνος: «Ένας αποκαλυπτικός λόγος – Νεολαία της χθες και Νεολαία της σήμερον», στο: Το Νέον Κράτος 17 (1939), σελ.1441-1552.
Μαχαίρα, Ελένη: Η Νεολαία της 4ης Αυγούστου. Φωτογραφίες, Ιστορικό Αρχείο Ελληνικής Νεολαίας Νέας Γενιάς-Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, Αθήνα 1987.
Μελετόπουλος, Μελέτης: Η δικτατορία των Συνταγματαρχών, Παπαζήσης, Αθήνα, 2008.
Μεταξάς, Ιωάννης: Λόγοι και Σκέψεις, τ. 2, Γκοβόστης, Αθήνα 1939.
Μπαλτά, Αθανασία: «Η ΕΟΝ: προπαγάνδα και πολιτική διαφώτιση» στο: Χάγκεν Φλάισερ - Νίκος Σβορώνος (επιμ.), Η Ελλάδα 1936 – 1944. Δικτατορία, Κατοχή, Αντίσταση, Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου, ΜΙΑΤΕ, Αθήνα 1984, σελ.70-85.
Μπαμπινιώτης, Γεώργιος: Ετυμολογικό Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Κέντρο Λεξικολογίας, Αθήνα 2009.
Πανοπούλου, Αγγελική – Τσικνάκης, Κώστας: Ελληνικός Νεανικός Τύπος (1936-1941), Εταιρεία Μελέτης Νέου Ελληνισμού, Αθήνα 1992.
Παπαδάκης, Βασίλης: «Απολογισμός τριετίας», στο: Το Νέον Κράτος 24 (1939), σελ. 497-584.
Παπαδημητρίου, Δέσποινα: Από το λαό των νομιμοφρόνων στο έθνος των εθνικοφρόνων. Η συντηρητική σκέψη στην Ελλάδα 1922-1967, εκδ. Σαββάλας, Αθήνα 2006.
Παυλίδου, Ευθυμία: Σχολείο και ΕΟΝ: μέσα ιδεολογικής χειραγώγησης του μεταξικού καθεστώτος, Μεταπτυχιακή διατριβή ΑΠΘ, Θεσσαλονίκη 2007.
Πετράκη, Μαρία: Ο Ιωάννης πίσω από τον Μεταξά, Καθημερινή, Αθήνα 2014.
Πετρίδης, Παύλος: Ιστορικά - πολιτικά ντοκουμέντα: ΕΟΝ. Η φασιστική νεολαία Μεταξά, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2000.
Πετρίδης, Παύλος: Πολιτικές Δυνάμεις και Συνταγματικοί Θεσμοί στη Νεώτερη Ελλάδα (1844-1940), Σάκκουλα, Θεσσαλονίκη 1992.
Πλάτων: Νόμοι, 673a, 803e.
Πλεύρης, Κωνσταντίνος: Γεγονότα 1965-1977. Τα άγνωστα παρασκήνια, Ήλεκτρον, Αθήνα 2009.
Πλουμίδης, Σπυρίδων: Το καθεστώς Ιωάννη Μεταξά (1936-1941), Εστία, Αθήνα 2016.
Ράλλης, Γεώργιος: Κοιτάζοντας πίσω, Ερμείας, Αθήνα 2006.
Stanley, Payne: Μια Ιστορία του Φασισμού 1914–1945, Φιλίστωρ, Αθήνα 2000.
Vescovi, Roberta: “Children into Soldiers: Sport and Fascist Italy”, in: Antony J. Mangan (ed.): Militarism, Sport, Europe, Frank Cass, London 2003, pp. 166-186.
Αρχειακές πήγες
ΑΣΚΙ (Αρχείο Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας)
Βιβλιοθήκη ΤΕΦΑΑ Κομοτηνής
ΓΑΚ Αλεξανδρούπολης.
Εφημερίδες – Περιοδικά
Εφημερίδα Ελεύθερο Βήμα, 1936.
Εφημερίδα Καθημερινή, 1939.
Περιοδικό Φαλαγγιτική Επιθεώρισις, 1940
Περιοδικό Αθλητισμός και Νιάτα, 1968-1972.
Περιοδικό ΕΒΡΟΣ, 1971.
Περιοδικό Η Νεολαία, 1938-1941.
Περιοδικό Πρόσκοπος, 1975.
Πρακτικά – Νόμοι – ΦΕΚ
Πρακτικά – Β’ Διάσκεψις Περιφερειακών Διοικητικών και Διοικητριών της ΕΟΝ, 1940.
Πρακτικά διεθνούς συμποσίου «Ιστορικότητα της παιδικής ηλικίας και της νεότητας», 1986.
ΑΝ 334/10.11.1936
ΑΝ 2945/1939
ΦΕΚ 499/10.11.1936
ΦΕΚ 461/9.12.1938
ΦΕΚ 460/30.10.1939
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).