Utilization of the concept map in a holistic program for teaching Greek traditional dances in Physical Education
Keywords:
theoretical concepts, recapitulation, holistic approach, Folk CultureAbstract
The complex nature of learning and the creative nature of teaching lead teachers in a constant search for methods, ways and approaches of teaching in order to achieve optimally the learning objectives. The concept map is a dynamic tool for semantic organization and can be used at all stages of the learning process. The aim of the study was the utilization of the concept map at the stage of recapitulating the theoretical concepts of a holistic program of teaching Greek traditional dances. The participants of the program were 54 students of the 5th grade from Primary Schools of Serres. This paper describes in detail the design, the construction the use and the contribution of the concept map in a holistic program, which takes a holistic approach to Greek traditional dance in combination with individual elements of Folk Culture. It is concluded that the supplementation of the concept map by the students successfully led to the recapitulation of the basic theoretical concepts of the program, encouraged the participation of all students and enhanced the cooperation between them.
References
Aquilino, C. (2006). Children discover the fantastic world of paper. In A. J. Cañas & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology (pp. 40-43). Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Ausubel, D. P., Novak, J. D., & Hanesian, H. (1978). Educational Psychology: A Cognitive View (2nd Edition). New York: Holt, Rinehart and Winston.
Bascones, J., & Novak, J. (1985). Alternative instructional systems and the development of problem solving skills in physics. European Journal in Science Education, 7(3), 253-261.
Βασιλοπούλου, Μ. (2001). Ο χάρτης εννοιών ως εργαλείο μάθησης. Εφαρμογές στη Διδακτική της Βιολογίας και την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Cañas, A., Coffey, J., Carnot, M., Feltovich, P., Hoffman, R., Feltovich, J., et al. (2003). A Summary of Literature Pertaining to the Use of Concept Mapping Techniques and Technologies for Education and Performance Support. Pensacola, FL: Institute for Human and Machine Cognition.
Cassata-Widera, A. E. (2008). Concept mapping and early literacy: A promising crossroads. In A. J. Cañas, P. Reiska, M. Ahlberg & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Connecting Educators (pp.189-196). Finland: Tallinn University.
Chang, K., Sung, Y., Chang, R., & Lin, S. (2005). A new assessment for computer-based concept mapping. Educational Technology & Society, 8(3), 138-148.
Γκαρτζονίκα-Κώτσικα, Ε. (2009). Ο ελληνικός παραδοσιακός χορός στην υποχρεωτική εκπαίδευση από το 1914 έως σήμερα. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αθήνα, Ελλάδα.
Clark, E. T. (1991). Holistic Education: A Search for Wholeness. In R. Miller (Ed.), New Directions in Education (pp. 53-62). Brandon, Vermont: Holistic Education Press.
Γουλή, Ε. (2007). Η Εννοιολογική χαρτογράφηση στη διδακτική της Πληροφορικής. Η αξιολόγηση ως εργαλείο μάθησης σε διαδικτυακά και προσαρμοστικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα. Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Αθήνα, Ελλάδα.
Γουλή, Ε., Γόγουλου, Α., & Γρηγοριάδου, Μ. (2006). Ο Εννοιολογικός Χάρτης στην Εκπαιδευτική ∆ιαδικασία του µαθήµατος της Πληροφορικής: Μια Πιλοτική ∆ιερεύνηση. Θέµατα στην Εκπαίδευση, Ειδικό Αφιέρωµα: Σύγχρονη έρευνα στη ∆ιδακτική της Πληροφορικής, 7(3), 351-377.
Γουλή, Ε., Γόγουλου, Α., Παπανικολάου, Κ., & Γρηγοριάδου, Μ. (2005). Αξιοποιώντας τον εννοιολογικό χάρτη ως εργαλείο διδασκαλίας και αξιολόγησης στο μάθημα Πληροφορικής Γυμνασίου. Στο Α. Τζιμογιάννης (επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελληνίου Συνεδρίου "Διδακτική της Πληροφορικής" (7-9 Οκτωβρίου). Κόρινθος: Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Cowan, J. (1998). Ιδιώματα του ανήκειν: πολυγλωσσικές (συν)αρθρώσεις της τοπικής ταυτότητας σε μια κωμόπολη της Μακεδονίας. Στο Μ. Γκέφου-Μαδιανού (επιμ.), Ανθρωπολογική θεωρία και εθνογραφία (σελ. 583-618). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Γρηγοριάδου, Μ., Γουλή, Ε., & Γόγουλου, Α. (2003). Ο εννοιολογικός χάρτης στη µαθησιακή διεργασία της "Εκπαίδευσης από Απόσταση". Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά Εισηγήσεων 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (σελ. 371-381). Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός.
Δ.Ε.Π.Π.Σ.-Α.Π.Σ. (ΦΕΚ 304/Β/13-03-2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ.) για την υποχρεωτική εκπαίδευση. Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο.
Διγγελίδης, Ν., Θεοδωράκης, Ι., Ζέτου, Ε., & Δήμας, Ι. (2009). Φυσική Αγωγή Ε΄ & Στ΄ Δημοτικού. Βιβλίο Εκπαιδευτικού. Αθήνα: Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων.
Figueiredo, M., Lopes, A. S., Firmina, R., & DeSousa, S. (2004). Things we know about the cow: Concept mapping in a preschool setting. In A. J. Cañas, J. D. Novak & F. M. Gonzalez (Eds), Concept maps: Theory, Methodology, Technology (pp. 163-166). Pamplona, Spain: Universidad Publica de Navarra.
Ζιάκα, Μ., & Πετροπούλου, Στ. (2007). Η Μουσική και ο Χορός ως στοιχεία του Λαϊκού Πολιτισμού μιας περιοχής. Πρακτικά 2ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μουσικής Αγωγής «Μουσική Παιδαγωγική στον 21ο αιώνα: προκλήσεις, προβλήματα, προοπτικές». Αθήνα: ΔΙΑΠΛΑΣΗ.
Gomez, G. (2006). An authoring concept mapping kit for the early childhood classroom. In A. J. Cañas & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology (pp. 32-39). Costa Rica: Universidad de Costa Rica.
Hanna, J. L. (1999). Partnering Dance and Education. Intelligent Moves for Changing Times. Champaign, IL: Human Kinetics.
Hannafin, M. J. (1992). Emerging technologies, ISD, and learning environments: Critical perspectives. Educational Technology Research and Development, 40(1), 49-63.
Hare, J. (2006). Toward an understanding of holistic education in the middle years of education. Journal of Research in International Education, 5(3), 23-25.
Huff, A. S., & Jenkins, M. (2002). Mapping strategic knowledge. London: Sage Publications.
Hunter, J., Monroe-Ossi, H., & Fountain, C. (2008). Young Florida naturalists: Concept mapping and science learning of preschool children. In A. J. Cañas, P. Reiska, M. Ahlberg & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Connecting Educators (pp. 756-763). Finland: Tallinn University.
Θεοχάρη, Α., Αναγνώστου, Π., Λάσκαρη, Σ., Κλεφτάκη, Π., & Πολίτης, Π. (2005). Υπερμεσική και διαθεματική προσέγγιση της διατροφής στα πλαίσια του προγράμματος Αγωγής Υγείας στο Δημοτικό Σχολείο. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, «Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη» (σελ. 488-496). Σύρος.
Kinchin, I. (2000). Concept Mapping in biology. Journal of Biological Education, 34(2), 61-68.
La Vecchia, L., & Pedroni, M. (2007). Concept Maps as a Learning Assessment Tool. Issues in Informing Science and Information Technology, 4, 307-312.
Lecea, M. B. (2008). Using concept maps to help 3 year old children to adapt to the environment. In A. J. Cañas, P. Reiska, M. Ahlberg & J. D. Novak (Eds.), Concept Maps: Connecting Educators (pp. 262-265). Finland: Tallinn University.
Λεούδη, Ε., & Χατζής, Β. (2016). Χρήση και αξιοποίηση των εκπαιδευτικών λογισμικών εννοιολογικής χαρτογράφησης στη διδακτική πράξη. Πρακτικά Συνεδρίου «Η Εκπαίδευση στην εποχή των Τ.Π.Ε.» ( 5-7 Νοεμβρίου). Αθήνα.
Λιάπη, Β. (2006). Διαβάζω μέσα στο Νερό το Α & το Ω της ζωής μου – Ο χάρτης των εννοιών, μία διδακτική τεχνική με Νέες Τεχνολογίες για τη διερεύνηση των εννοιολογικών πτυχών του θέματός μας, την εξέλιξη και την τελική αξιολόγησή του. Πρακτικά 2ου Συνεδρίου Σχολικών Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (σελ. 1282-1290). Αθήνα: ΥΠΕΠΘ- Πανεπιστήμιο Αιγαίου με τη συγχρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Λυκεσάς, Γ., & Τυροβολά, Β. (2007). Η θέση του παραδοσιακού χορού στα αναλυτικά προγράμματα της δημοτικής εκπαίδευσης και η εφαρμογή του στην πράξη. Μουσικοπαιδαγωγικά, 5, 102-116.
Lupion, P., & de Cassia, R. (2010). Handbook of Research on Collaborative Learning Using Concept Mapping. New York, USA: Information Science Reference.
Ματσαγγούρας, Η. (2001). Στρατηγικές διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη Διδακτική Πράξη, Θεωρία και Πράξη της Διδασκαλίας. Αθήνα: Gutenberg.
McLemore, B., Monroe-Ossi, H., Wehry, S., & Hunter, J. (2012). Using concept maps to promote the emergent literacy skills of 3 to 5 year old children. In A. J. Cañas, J. D. Novak & J. Vanhear (Eds.), Concept Maps: Theory, Methodology, Technology (pp. 460-467). Malta: University of Malta.
Μικρόπουλος, Α., & Μπέλλου, Ι. (2010). Σενάρια διδασκαλίας με υπολογιστή. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Mintzes, J., Wandersee, J., & Novak, J. (2000). Assessing Science Understanding: A
Human Constructivist View. Cambridge, USA: Academic Press.
Μπάκολης, Α., Σταμοβλάσης, Δ., & Τσαπαρλής, Γ. (2002). Κατηγοριοποίηση προβλημάτων χημικής ισορροπίας με χρήση εννοιολογικών χαρτών εννοιών: Επίδραση στην επίδοση των μαθητών. Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και την Εφαρμογή των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (σελ. 455-462). Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης.
Μπούρας, Α. (2003). Συμβολή στη μελέτη της απόδοσης των τελειόφοιτων μαθητών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης- Ανάλυση χαρακτηριστικών και δεξιοτήτων τους με τη χρήση στατιστικών μεθόδων. Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διατριβή, Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αθήνα, Ελλάδα.
Nicoll, G., Francisco, J., & Nakhlem, M. (2001). An investigation of the value of using concept maps in general chemistry. Journal of Chemical Education, 78(8), 1111-1117.
Novak, J. D. (1998). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Novak, J. D. (1990). Concept mapping: a useful tool for science education. Journal of Research in Science Teaching, 27(10/12), 937-950.
Novak, J., & Gowin, D. (1984). Learning how to Learn. New York: Cambridge University Press.
Pancratius, W. (1990). Building an organized knowledge base: concept mapping and achievement in secondary school Physics. Journal of Research in Science Teaching, 27(4), 315-333.
Πετροπούλου, Ο., Κασιμάτη, Α., & Ρετάλης, Σ. (2015). Ο Εννοιολογικός Χάρτης (Concept Map) ως Εργαλείο Αξιολόγησης της Επίδοσης των Εκπαιδευομένων. Στο Ο. Πετροπούλου, Α. Κασιμάτη & Σ. Ρετάλης (επιμ.), Σύγχρονες μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης με αξιοποίηση εκπαιδευτικών τεχνολογιών (Κεφ. 7). Αθήνα: Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. Ανακτήθηκε από: http://hdl.handle.net/11419/238
Πουλής, Π. (2011). Εκπαιδευτικό Δίκαιο και Θεσμοί (Ε΄ έκδ.). Αθήνα: Εκδόσεις Σάκκουλα.
Riley, N., & Ahlberg, M. (2004). Investigating the use of ICT-based concept mapping techniques on creativity in literacy tasks. Journal of Computer Assisted Learning, 20(4), 244-256.
Roth, M., & Roychoudhury, A. (1992). The social construction of scientific concepts or the concept map as a conscription device and tool for social thinking in high school science. Science Education, 76(5), 531-557.
Royce, P. A. (2005). Η ανθρωπολογία του χορού (Μ. Ζωγράφου, επιμ. & μεταφρ.). Αθήνα: Νήσος.
Safayeni, F., Derbentseva, N., & Cañas, A. (2005). A theoretical note on concepts maps and the need for cyclic concept maps. Journal of Research in Science Teaching, 42(7), 741- 766.
Saw, G. P. (2013). A Frame Work Of Holistic Education. International Journal of Innovative Research & Development, 2(8), 69-74.
Serrano, R. M., Ruiz, R. O., & Romera, E. M. (2010). Competencia linguistic y dominio preconceptual: trabajando mapas conceptuales en Educación Infantil Language proficiency and pre-coceptual mastery: working with concept maps in Early Childhood Education. Revista de Educación, 353, 589-613.
Starr, R. R., & De Oliveira, J. M. P. (2013). Concept maps as the first step in an ontology construction method. Information systems, 38(5), 771-783.
Τσεκούρα, Ο. (2006). Συνεργατικές δραστηριότητες με εκπαιδευτικό λογισμικό στο νηπιαγωγείο: Μια μελέτη περίπτωσης. Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διατριβή, Πανεπιστήμιο Πατρών, Πάτρα, Ελλάδα.
Τσιγγίδου, Σ., Αντωνίου, Π., Μιχαλοπούλου, Μ., & Κώστα, Γ. (2013). Χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης στην προσχολική αγωγή: Θεωρητική προσέγγιση και βιβλιογραφική ανασκόπηση. Επιστημονικό Εκπαιδευτικό Περιοδικό «Εκπαιδευτικός κύκλος», 1(2), 69-80.
UNESCO (1996). The four pillars of education. In Learning: The Treasure Within: Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty First Century (pp. 85-97). Paris: UNESCO Publishing.
Wallace, J., & Mintzes, J. (1990). The concept map as a research tool: Exploring conceptual change in biology. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), 1033-1052.
Χατζή, Μ. (2018). Οι Εννοιολογικοί χάρτες στη διδασκαλία της ιστορίας: Μια εμπειρική μελέτη. Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Διατριβή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης – Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Θεσσαλονίκη, Ελλάδα.
Χριστιάς, Ι. (2001). Εισαγωγή στην Επιστήμη της Αγωγής. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
a. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
b. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
c. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).