Dance Improvisation in Traditional and Contemporary Greek Society

Authors

  • Filippos Filippou Democritus University of Thrace
  • Athena Pitsi Democritus University of Thrace
  • Konstantina Angelidou Democritus University of Thrace
  • Charalambos Balios Democritus University of Thrace
  • George Boulougaris Democritus University of Thrace
  • Konstantinos Papadakos Univrsity of Thessaly
  • Styliani Papadokokolaki Democritus University of Thrace
  • Maria Blachava Democritus University of Thrace
  • Konstantinos Filippou VRIJE Universiteit Brussel

Keywords:

first-dancer improvisation, musical improvisation, first & second existence of traditional dance, dance identity

Abstract

The purpose of the research was to investigate the way in which men and women express themselves in dance, when they find themselves in the position of first dancer in traditional and modern Greek society. The survey involved: a. 100 dance teachers. b. 50 first dancers. c. 20 musicians. d. 40 elderly men and women. In addition, an analysis of 150 dance performances was carried out. From the indexing of the interviews as well as from the analysis of the dance performances it seems that: a. Dancers in traditional society do not proceed to the production of new kinetic motifs and the differences in their dance are found in the variable elements of the form such as the number of motifs used as well as the number of their repetitions. b. The changes observed in Greek society, especially from 1981 onwards, also affect the dance expression of women. Her dance is liberated from rules and restrictions and in it is reflected the equal presence of women in modern Greek society. c. Improvisation is absent from the performances of dance clubs. According to the dance teachers, everything that is presented on stage is designed and tested countless times during the lessons and does not allow the first dancers to deviate from them.

References

Ardener, S. (1978). Defining females: The Nature of women in Society, London, Crom.

Βαρβούνης, Γ. Μ. (1995). Εξελίξεις και μετασχηματισμοί στον Ελληνικό παραδοσιακό πολιτισμό. Κομοτηνή, Fragmenta

Braudel, F. (1987). Μελέτες για την ιστορία. μτφ. Οντέτ Βαρών – Ρόδη Σταμούλη. Στο: Θεωρία και Μελέτη ιστορίας. Αθήνα: Ε.Μ.Ν.Ε. – ΜΝΗΜΩΝ.

Cowan, J. (1998). Η πολιτική του σώματος. Χορός και κοινωνικότητα στη βόρεια Ελλάδα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Γαρυφαλλοπούλου, Σ. (2012). Σχέσεις εξουσίας και υποταγής μέσα από τον χορό κατά τη διάρκεια της γαμήλιας τελετής. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή

Γραμμένου, Θ. (2013). Το έθιμο των «Αράπηδων» χτες και σήμερα. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Γρηγορόπουλος, Θ. (2015). Ο πολιτισμός του τόπου: Το παράδειγμα του κινητικού μοτίβου στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures: Selected essays. New York: Basic Books

Δαμιανάκος, Στ. (1987). Παράδοση ανταρσίας και λαϊκός πολιτισμός, Αθήνα, Πλέθρον.

Δημαράς Κ.Θ. (1969). La Grèce au temps de lumières. Droz, Genève.

Δήμας, Σ. Η. (1993). Η χορευτική παράδοση της Ηπείρου. Αθήνα.

Δήμας, Σ. Η. (2002). Παραδοσιακές και Φολκλορικές Πολιτιστικές Διαδικασίες, 4o Σεμινάριο Βλάχικων Παραδοσιακών Χορών, Συρράκο, 27-28 Απριλίου 2002.

Dimitropoulos, V. (1987). La danse à Alona, Mémoire de DEA non publiée, E.H.E.S.S., Paris.

Δρανδάκης, Λ. (1999). Ο αυτοσχεδιασμός στον Ελληνικό Δημοτικό Χορό. Αθήνα: Δρανδάκης.

Dubish, J. (1986). Introduction, στο Dubisch J., (επιμ), Gender & Power in Rural Greece. Princeton, Princeton University Press.

Eisner, W. E. (1991). The enlightened eye, qualitative inquiry and the enhancement of educational practice. New York: Macmillan.

Filippou, F. (1993). La danse traditionnelle comme phénomène social dans la région d’Aridea. Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, section Anthropologie Sociale- Ethnologie, Paris.

Filippou, F. (2015). The first woman’s dancer improvisation in the area of Roumlouki (Alexandria) through the dance “Tis Marias”. Ethnologia, 6(b), 1-24.

Filippou F., Mavridis G., Rokka St., Harahoussou I. , Harahoussou Th. (2003). La femme et la danse dans la société grecque traditionnelle et contemporaine. e-jrieps. 4:54-65.

Ζωγράφου, Μ. (2003). Η λειτουργία του χορού στον Ποντιακό γάμο. Στο: Ζωγράφου Μ: Ο χορός στην Ελληνική Παράδοση. Αθήνα: Art Work. 268- 284.

Ιωσηφίδης, Θ. (2001). Η Μέθοδος των Focus Groups στην Κοινωνική Έρευνα: η Περίπτωση του Ερευνητικού Προγράμματος MEDACTION. Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο: Κοινωνικές Εξελίξεις στην Σύγχρονη Ελλάδα και Ευρώπη, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ), Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων (ΣΕΚ). Πάντειο Πανεπιστήμιο. 24-26 Μαΐου, Αθήνα.

Ιωσηφίδης, Θ. (2003). Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.

Kagianni, S., Koupani, A., Filippou, D-A. (2015). Agia (Saint) Paraskevi’s feast as a means of shaping the native collective identity in Dimitra, prefecture of Serres, Greece. Mediterranean Journal of Social Sciences. 6 (5S1), 252-257.

Καραθάνου, Ι., Παπαϊωαννίδου, Μ. (2008). Χορεύοντας το Παρελθόν στο Παρόν: Ο Παραδοσιακός Χορός ως Θεατρική Πράξη. Αναζητήσεις στη Φυσική Αγωγή & τον Αθλητισμό, 6 (2): 206 – 211.

Κυριαζή, Ν. (1998). Η κοινωνιολογική έρευνα, κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικές Επιστημονικές Εκδόσεις.

Λαζάρου, Α. (2002). Ο παραδοσιακός χορός στα Άλωνα. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Λάζος, Γρ. (1998). Το πρόβλημα της ποιοτικής έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Παπαζήση.

Λιάπης, Ε. (1987). Ο χορός στους Κουντουριώτες, Αθήνα, Ifestia.

Loizos, P. & Papataxiarchis, E. (1991). Contested Identities: Gender and Kinship in Modern Greece. Πρίνστον: Princeton University Press.

Μαντζούκας, Χ. (2008). Σαρακατσαναίοι της Φθιώτιδας. Η διαμόρφωση της μουσικοχορευτικής ταυτότητας των νέων ηλικίας 10-15 ετών σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Αθήνα: Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο.

McKendrick, J. H. (1995). Multi – Method Research in Population Geography: a primer to Debate. Manchester: The University of Manchester.

Melucci, A. (1994). Passaggio d’ epoca. Il futuro e adesso. Milano: Feltrinelli.

Μερακλής, Μ. (1986). Ελληνική Λαογραφία, ‘Ήθη και Έθιμα, Αθήνα: Οδυσσέας.

Νιτσιάκος, Β. (1991). Παραδοσιακές κοινωνικές δομές, Αθήνα, Οδυσσέας.

Παπαγεωργίου, Γ. (1998). Μέθοδοι στην Κοινωνιολογική Έρευνα. Αθήνα: Τυπωθήτω.

Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε. (2008). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας και συνεντεύξεις. Open Education-The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology. 4(1).

Pitsi, A., Filippou, F. (2014). Dancing and music in symbiotic groups: the example of the Vlahs-Armani of Seli Imathias-Greece. Journal of Physical Education and Sport. 14(2), Art 32, 205 – 210.

Sivvas, G., Batsiou, S., Vasoglou, Z., Filippou, D-A., (2015). Dance contribution in health promotion. Journal of Physical Education and Sport. 15 (3), 73, 484-489.

Σκουτέρη-Διδασκάλου, Ν. (1996). Όρια και αντιστάσεις της λαϊκής μνήμης. Από τις πολιτιστικές αναβιώσεις στην πολιτισμική επιβίωση. Στο: Λαϊκά Δρώμενα: Παλιές Μορφές και Σύγχρονες Εκφράσεις. Πρακτικά Α΄ Συνεδρίου, Κομοτηνή 1994, Αθήνα, Υπουργείο Πολιτισμού, 131-151.

Spiliotopoulou, Τ. (1992). Représentation des sexes et concurrences sociales à travers la danse. Processing of the 6th International conference on dance research pp 61-74, I.O.F.A., Athènes.

Stoeltje, B. J. (1992). Festival Bauman R. (ed) Folklore, Cultural Performances and Popular Entertainments. New York, Oxford University Press.

Τριανταφύλλου, Β. (2014). Το πανηγύρι του Άη Συμιού ως χορευτικό δρώμενο. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Φίλιας, Β. (1993). Εισαγωγή στη μεθοδολογία και τεχνικές των κοινωνικών ερευνών. Αθήνα: Gutenberg. (Συνεργάτες: Σπουδαστήριο Κοινωνιολογίας ΠΑΣΠΕ και Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών).

Φίλιας, Β. (1999). Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.

Φιλιππίδου, Ε., Κουτσούμπα, Μ., Τυροβολά, Β. (2008). Η «πρώτη» και η «δεύτερη» ύπαρξη του παραδοσιακού χορού στον Πεντάλοφο του Έβρου. Μια συγκριτική μελέτη. Πρακτικά 16ου Διεθνούς Συνεδρίου Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού, Κομοτηνή, Τ.Ε.Φ.Α.Α., 4-5.

Φιλίππου, Φ. (2002). Συντελεστές παραστάσεων παραδοσιακού χορού στη σύγχρονη Ελληνική πραγματικότητα. Η περίπτωση του ν. Ημαθίας. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Κομοτηνή. Τ.Ε.Φ.Α.Α., Δ.Π.Θ.

Φλέσσας, Α. (2013). Ο χορός στην κοσμική φάση του γάμου- Η περίπτωση της Αρναίας. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Χρυσίδου, Ελ. Ευετηρικά Χορευτικά Δρώμενα στην περιοχή της Αλμωπίας του ν. Πέλλας. Αδημοσίευτη διπλωματική εργασία. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης/ΤΕΦΑΑ. Κομοτηνή.

Published

2023-05-18

How to Cite

Φιλίππου Φ., Πίτση Α., Αγγελίδου Κ., Μπάλιος Χ., Μπουλούγαρης Γ., Παπαδάκος Κ., Παπαδοκοκολάκη Σ., Μπλαχάβα Μ., & Φιλίππου Κ. (2023). Dance Improvisation in Traditional and Contemporary Greek Society. Exercise and Society, 2, 42–58. Retrieved from http://ojs.staff.duth.gr/ojs/index.php/ExSoc/article/view/470

Issue

Section

Education, Didactic and Sports Phsychology