Οι πολιτιστικοί σύλλογοι ως «διαχειριστές» του πολιτισμού: Το παράδειγμα του πολιτιστικού συλλόγου «Η Ορεστιάδα» της Νέας Ορεστιάδας

Συγγραφείς

  • Ευγενία Σταύρος Χατζηδημητρίου Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Φίλιππος Φιλίππου Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Αθηνά Πίτση Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Γρηγόριος Μασάδης Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Αικατερίνη Κούπανη Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
  • Ελένη Σαμαρά 5ο Γυμνάσιο Κατερίνης

Περίληψη

Οι δεκαετίες ’50 & 60 θεωρούνται δεκαετίες-ορόσημο για την ελληνική κοινωνία. Ο αγροτικός κόσμος εγκαταλείπει την ύπαιθρο και εγκαθίσταται στις πόλεις. Η μετακίνηση του αγροτικού πληθυσμού στα αστικά κέντρα είχε επιπτώσεις και στη συγκρότηση της συλλογικής ταυτότητας του Έλληνα αφού καθοριστικός παράγοντας διαμόρφωσής της αποτελεί το είδος της κοινωνίας μέσα στην οποία είναι ενταγμένο το άτομο. Σκοπός της έρευνας ήταν να διερευνηθεί αν και σε ποιο βαθμό οι δραστηριότητες του συλλόγου «Η Ορεστιάδα» συμβάλλουν στη συγκρότηση-ενδυνάμωση της συλλογικής ταυτότητας των Καραγατσιανών - Ανδριανουπολιτών σήμερα. Για τη συγκέντρωση και την ανάλυση των δεδομένων της έρευνας χρησιμοποιήθηκε η ποιοτική μέθοδος συλλογής και ανάλυσης των δεδομένων. Οι πλέον σημαντικές δραστηριότητες του συλλόγου είναι: η τακτική έκδοση εφημερίδας, η έκδοση βιβλίων που σχετίζονται με το Καραγάτς, η λειτουργία ερευνητικού κέντρου με την ονομασία «Η Αδριανούπολις», η λειτουργία βιβλιοθήκης και η πραγματοποίηση χορών και εκδρομών που έχουν ως στόχο τη σύσφιξη των σχέσεων των μελών. Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι ο κοινός τόπος καταγωγής, ως αφορμή για τη δημιουργία και τη λειτουργία του συλλόγου και στη συνέχεια οι δραστηριότητές του, άσχετα αν αυτές μπορεί να θεωρηθούν μέρος της λόγιας παράδοσης, συμβάλλουν σε σημαντικό βαθμό τόσο στη διαμόρφωση όσο και στην ενδυνάμωση αυτής της ιδιότυπης συλλογικής-πολυπολιτισμικής ταυτότητας.  

Αναφορές

Aspraki, G. (2004). Karagatsiot voluntary associations: “Out of love for our village”. Journal of Modern Greek Studies, 22, 137-172.

Αυδίκος Ε. (2002). Το κατσίκι αν πηδήσει το μαντρί, θα βρει να φάει πολύ. Ζώντας στην οδό Άβαντος, στο χώρο εκείθεν της γραμμής. Στο: Οι Ρομά στην Ελλάδα. Αθήνα: Ελληνική Εταιρεία Εθνολογίας, 185-229.

Βαρβούνης, Μ. (1995). Εξελίξεις και μετασχηματισμοί στον ελληνικό παραδοσιακό πολιτισμό. Fragmenta.

Βεργέτη, Μ. (2000). Από τον Πόντο στην Ελλάδα, διαδικασίες διαμόρφωσης μιας εθνοτοπικής ταυτότητας. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη.

Δέλτσου, Ε. (2004). Ποντιακές μνήμες και πολιτική: Η δημόσια διαμόρφωση και η σημασία της μνήμης των Ποντίων προσφύγων του 1922 στη Θεσσαλονίκη του 2000. Στο Β. Κ. Γούναρης & Ι. I. Μιχαηλίδης (Επιμ.), Πρόσφυγες στα Βαλκάνια: Μνήμη και ενσωμάτωση. Ίδρυμα Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, Εκδόσεις Πατάκη, 253-285.

Δημητρίου-Κοτσώνη, Σ., Δημητρίου, Σ. (1996). Ανθρωπολογία και ιστορία. Αθήνα: Καστανιώτη.

Erikson, E. (1974). Dimensions of a new identity. New York: Norton.

Φίλιας, Β. (1999). Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Σύγχρονη Εποχή.

Filippou, F. (2014). The role of the kinetic motif in determining the form and time of dance through the dance “Tis Marias”. Journal of Physical Education and Sport, 14 (1), pp.115 – 119.

Filippou, F. (2015). The first woman’s dancer improvisation in the area of Roumlouki (Alexandria) through the dance “Tis Marias”. Ethnologia, 6(b), 1-24. [Online] Available: http://www.societyforethnology.gr/site.pdf/The_first_woman’s_dancer_improvisation.pdf (April 2015).

Filippou, F. (2016). Constant progress of the “Arapides”- Niggers custom in Nikisiani, Kavala. Journal of Physical Education and Sport, 16(1):245 – 251.

Γκέφου-Μαδιανού, Δ. (1999). Πολιτισμός και εθνογραφία. Από τον εθνογραφικό ρεαλισμό στην πολιτισμική κριτική. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Ιντζεσίλογλου, Ν. (2000). Περί κατασκευής συλλογικών ταυτοτήτων: το παράδειγμα της εθνικής ταυτότητας. Στο Κωνσταντοπούλου, Χ., Μαράτου-Αλιπράντη, Λ., Γερμανός, Δ., Οικονόμου, Θ. (επιμέλεια) «Εμείς και οι άλλοι». Αθήνα: Τυποθήτω.

Kaeppler, A. (1999). The mystique of fieldwork. In J.T. Buckland (Ed): Dance in the field, Theory, Methods and Issues in Dance Ethnography. Great Britain: Macmillan Press, 13-25.

Kenna, Μ. (1992). Mattresses and migrants: A Patron Saint’s Festival on a small Greek island over two decades. Στο J. Boisse vain (Ed.), Revitalizing European rituals. London: Rutledge.

Λυδάκη, Α. (2001). Ποιοτικές μέθοδοι της κοινωνικής μεθόδου. Αθήνα: Καστανιώτης.

Μάνος, Ι. (2010). Χορός και ενορχήστρωση της τοπικότητας: Πολιτική, πολιτικοί ως φορείς της εξουσίας και πολιτιστικοί σύλλογοι ως διαχειριστές του πολιτισμού Στο: Αυδίκος Ε. (ed) Λαϊκοί Πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια. Πεδίο, Αθήνα: 223-246.

Μαντζούκας, Χ. (2008). Σαρακατσαναίοι της Φθιώτιδας. Η διαμόρφωση της μουσικοχορευτικής ταυτότητας των νέων ηλικίας 10-15 ετών σε σχέση με τις προηγούμενες γενιές. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή. Αθήνα: Τμήμα Κοινωνιολογίας, Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Melucci, A. (1994). Passaggio d’ epoca. Il futuro e adesso. Milano: Feltrinelli.

Μουζέλης, Ν. (1978). Νεοελληνική κοινωνία. Όψεις υποανάπτυξης. Αθήνα: Εξάντας.

Νιτσιάκος, Β. (1995). Από την κοινωνιοδημογραφική αποσύνθεση στη συμβολική ανασυγκρότηση και τη διαχείριση της κοινωνικής μνήμης: Η περίπτωση της Πυρσόγιαννης. Στο Β. Νιτσιάκος (Επιμ.), Οι ορεινές κοινότητες της Βόρειας Πίνδου: Στον απόηχο της μακράς διάρκειας. Αθήνα: Πλέθρον, 79-125.

Νιτσιάκος, Β. (2003). Χτίζοντας τον χώρο και τον χρόνο. Αθήνα: Οδυσσέας.

Πανόπουλος, Π. (2006). Επιστρέφοντας στον γενέθλιο τόπο: Οι τοπικοί σύλλογοι και η πολιτισμική κατασκευή του τόπου. Στο Ε. Παπαταξιάρχης (Επιμ.), Περιπέτειες της ετερότητας: Η παραγωγή της πολιτισμικής διαφοράς στη σημερινή Ελλάδα. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 87-103.

Παπακώστας, Χρ. (2007). Χορευτική-Μουσική Ταυτότητα και Ετερότητα: η περίπτωση των Ρομά της Ηράκλειας του ν. Σερρών. Αδημοσίευτη διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας: Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Βόλος.

Παρασκευόπουλος, Ι. (1983). Εξελικτική ψυχολογία, εφηβική ηλικία. Τόμος 4ος, Αθήνα.

Predelli, L. N. (2008). Political and cultural ethnic mobilization: The role of immigrant associations in Norway. Journal of Ethnic and Migration Studies, 34(6), 935-954.

Πρυνεντύ, Ζ. (2000). Πολιτισμική ταυτότητα: Μεταξύ Μύθου και πραγματικότητας. Στο Κωνσταντοπούλου, Χ., Μαράτου-Αλιπράντη, Λ., Γερμανός, Δ., Οικονόμου, Θ. (επιμέλεια) «Εμείς και οι άλλοι». Αθήνα: Τυποθήτω, 49-72.

Schrover, M. & Vermeulen, F. (2005). Immigrant organizations. Journal of Ethnic and Migration Studies, 31(5), 823-832.

Sutton, S. B. (1983). Rural-urban migration in Greece. Στο M. Kenny & D. Kertzer (Eds.), Urban life in Mediterranean Europe: Anthropological perspectives. Urbana, Illinois: University of Illinois Press.

Thompson, P. (2002). Φωνές από το παρελθόν: Προφορική ιστορία. Αθήνα. Πλέθρον.

Τσοτσορός, Ευ. (2001). Η συγκρότηση του βιομηχανικού κεφαλαίου στην Ελλάδα (1898-1939). Τομ. Α΄. Αθήνα: Μ.Ι.Ε.Τ.

Τσουκαλάς, Κ. (1985). Εξάρτηση και αναπαραγωγή. Αθήνα, Θεμέλιο.

Ψημίτης, Μ. (2000). Η ατομική επιλογή ως παράγοντας πολιτισμικής ταυτότητας σε συνθήκες πολυπλοκότητας. Στο Κωνσταντοπούλου, Χ., Μαράτου-Αλιπράντη, Λ., Γερμανός, Δ., Οικονόμου, Θ. (επιμέλεια) «Εμείς και οι άλλοι». Αθήνα: Τυποθήτω.

Λήψεις

Δημοσιευμένα

2023-04-09

Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές

Χατζηδημητρίου Ε. Σ., Φιλίππου Φ., Πίτση Α., Μασάδης Γ., Κούπανη Α., & Σαμαρά Ε. (2023). Οι πολιτιστικοί σύλλογοι ως «διαχειριστές» του πολιτισμού: Το παράδειγμα του πολιτιστικού συλλόγου «Η Ορεστιάδα» της Νέας Ορεστιάδας. Άθληση και Κοινωνία, 1. ανακτήθηκε από http://ojs.staff.duth.gr/ojs/index.php/ExSoc/article/view/360

Τεύχος

Ενότητα

Οργάνωση και Διοίκηση του Αθλητισμού, Αναψυχή